Slechts drie geïnteresseerden in vliegactiviteiten Zaventem

Het faillissement wenkt voor Sabena. Zelfs een vraag tot gerechtelijk akkoord leek dinsdagvond weinig kans te maken. De raad van bestuur van Sabena onderzocht alle mogelijkheden. De raad zit ook opgescheept met een pak onbeantwoorde vragen.

LUK DE WILDE

BR>

De onheilstijdingen voor Sabena houden niet op. Na het terugtrekken van minderheidsaandeelhouder Swissair zit Sabena financieel aan de grond. Het directiecomité onderzocht dinsdag in opdracht van de raad van bestuur verschillende scenario's. Onder meer ook een faillissementsaanvraag. De overlevingskansen van Sabena kregen gisteren nog maar eens een forse deuk door de positie van Airline Management Partnership (AMP), de commeriële vennootschap die destijds door Sabena en Swissair werd opgericht om de marketing en verkoopsstrategie uit te zetten en te beheren. In het contract staat een clausule dat wanneer één van de partners de activiteiten stopzet de andere partner deze moet overnemen. Dat betekent dat Sabena vanaf vandaag een pak personeelsleden extra op de loonlijst krijgt en met een pak commerciële en financiële verbintenissen wordt opgezadeld.

De houding van de Zwitsers zorgt in elk geval voor spanningen. De Belgische overheid vraagt zich luidop af of wat Swissair heeft gedaan wel wettelijk is. Rendabele onderdelen onderbrengen in een dochteronderneming en ze dan verkopen aan twee bankconsortiums.

Bij een faillissement wordt het uitkijken naar geïnteresseerden om de luchtvaartactiviteiten van Sabena over te nemen. Lufthansa, British Airways en Air France hebben wel interesse in in het vliegverkeer van en naar Zaventem. Zaventem verwerkte vorig jaar ruim 21 miljoen passagiers, de helft daarvan vloog met Sabena. Voor ongeveer de helft van de 11 miljoen passagiers die Sabena vorig jaar vervoerde bestaat buitenlandse interesse. Het gaat om de zogenaamde

point tot point

-reizigers, vooral zakenlui die in Brussel verblijven of werken.

Nu in het nieuws