Chaos bij Swissair treft passagiers

De annulering van een groot deel van de Europese vluchten, het aan de ketting leggen van Swissair-toestellen in Londen, het intrekken van een krediet aan zustermaatschappij Sabena, een reorganisatie en uiteindelijk het annuleren van alle vluchten maakten van Swissair dinsdag een bedrijf in ontreddering. Dat passagiers de eerste klappen opvangen blijkt uit een verslag vanaf de luchthaven Kloten bij Zürich.

APNED

BR>

Het bord met de aankomst- en vertrektijden is een illustratie van de neergang van de mythe die Swissair lang is geweest. Ooit de nationale trots van Zwitserland, heeft Swissair nu niets anders meer te bieden dan annuleringen en vertragingen. Woede onder de passagiers maakt plaats voor radeloosheid.

Passagiers, bagage en Swissair-ticket in de hand, zoeken tussen de aankomst- en vertrektijden naar informatie over hun eigen vlucht, maar alleen de mededelingen 'geannuleerd' en 'vertraagd' lijken nog te worden gebruikt. Sommigen proberen bij de Swissair-balie hun vlucht om te boeken, anderen nemen genoegen met een onzekere wachttijd en weer anderen gaan gewoon naar huis, er van overtuigd dat wachten of omboeken geen zin heeft.

"Ons is meegedeeld dat onze vlucht alleen maar vertraging heeft, maar wie gelooft dat nog?", vraagt een echtpaar zich af dat vakantie op Madeira zou gaan vieren. Dat hun vlucht misschien uitvalt vinden de twee echter minder zorgelijk dan de situatie van de luchtvaartmaatschappij zelf. "Swissair is toch een onderdeel van de nationale trots, een deel van het vaderland."

De informatie over geannuleerde dan wel vertraagde vluchten bereikt de gedupeerde passagiers op moeizame wijze. De luidsprekers op het vliegveld verschaffen telkens weer een deel van de wachtenden nieuwe hoop in de vorm van een aankondiging dat een bepaalde vlucht vertraagd is. Hoop, want vertraagd betekent immers niet geannuleerd.

Het grondpersoneel van Swissair is spaarzaam met informatie. "Op dit moment is het belangrijkste dat we überhaupt nog een nationale luchtvaartmaatschappij hebben", zegt een medewerker die zelf pas koud een half jaar bij Swissair werkt en misschien voor zijn baan moet vrezen.

"De imagoschade die Zwitserland vandaag heeft opgelopen, is niet te overzien", zegt een zakenman die dinsdag naar Sofia zou vliegen maar nu in grote haast al zijn afspraken moet afzeggen. "Maar wat kun je eraan doen?", vraagt de man zich schouderophalend af alvorens een trein terug naar huis te nemen.

En zo vergaat het velen. Voor de Swissair-balie staat een lange rij. Een vrouw die naar Brussel moet, wordt uitgerekend omgeboekt op een vlucht van Sabena, de eveneens noodlijdende partner van Swissair. Sommige passagiers worden vluchten met vreemde omwegen aangeboden. "Ik ben niet zo gek om via Barcelona naar Boekarest te vliegen", zegt een man die een omboeking afsloeg. Een ander die een binnenlandse vlucht had geboekt wil met de auto naar Genève rijden om een belangrijke afspraak niet mis te lopen, desnoods zonder zijn al ingecheckte bagage.

Laat in de middag, rond kwart voor vijf, wordt de mededeling gedaan dat Swissair met onmiddellijke ingang alle vluchten annuleert. Voor hoelang is niet bekend. Duizenden passagiers zijn gedupeerd, evenzoveel banen in binnen- en buitenland staan op de tocht. Uit voorzorg heeft de luchthavenpolitie extra manschappen laten aanrukken.

Nu in het nieuws