Vande Lanotte lanceert campagne rond Zilverfonds

Print
Een grote informatiecampagne dit weekeinde moet alle Belgen duidelijk maken dat de pensioenen van de toekomstige generaties dankzij het Zilverfonds worden veilig gesteld. Minister van begroting Johan Vande Lanotte lanceerde vrijdag de campagne.
BR>
Het Zilverfonds moet vanaf 2010 de extra kosten opvangen die gepaard gaan met de vergrijzing van de bevolking. Die wordt vanaf dan immers echt voelbaar. Tussen 2010 en 2030 zouden er volgens schattingen 800.000 gepensioneerden bijkomen.

De regering stopte al 25 miljard frank (620 miljoen euro) in de pensioenspaarpot. Dat geld is afkomstig van de verkoop van de UMTS-licenties (18 miljard frank of 450 miljoen euro) en de rentewinsten op de verkoop van goud aan de Europese Centrale Bank (7 miljard frank of 170 miljoen euro). Vande Lanotte wil daar volgend jaar nog eens 25 miljard bij doen. De definitieve beslissing daarover valt bij de opmaak van de begroting 2002.

Tegen 2005 zou ongeveer 100 miljard in het Zilverfonds moeten zitten, stelde het SP-kopstuk in de federale regering. Hoeveel geld uiteindelijk nodig zal zijn, is echter nog niet duidelijk. Dat moet onderzocht worden en uitmonden in een jaarlijkse zilvernota. Aan de hand van die nota zal vanaf 2003 uitgemaakt worden hoeveel middelen elk jaar opzij gezet moeten worden. Het geld haalt paarsgroen uit begrotingsoverschotten, eenmalige inkomsten of overschotten in de sociale zekerheid.

Nu het wetsontwerp inzake het Zilverfonds in het Staatsblad is verschenen, vond Vande Lanotte het tijd om de bevolking te informeren. "Iedereen kent wel het woord Zilverfonds, maar we willen ook duidelijk maken waar het voor staat", zei de minister vrijdag op een persconferentie.

Morgen/zaterdag ligt De Zilverkrant in de krantenwinkels en bibliotheken. Het gaat om een gratis informatiekrant die op 500.000 exemplaren wordt verspreid. Zondag zit het krantje als bijlage bij De Zondag en Vlan Dimanche, die te vinden zijn bij alle bakkers. Rob Vanoudenhoven en Jo Lemaire zijn het gezicht van de campagne en prijken dan ook op de voorpagina van de Zilverkrant.

Om de burgers aan te sporen een Zilverkrant mee te pikken, worden vrijdag, zondag, maandag en dinsdag op TV drie verschillende spots uitgezonden. Die spots lopen op TV1, VTM, Kanaal 2, La Une, RTL en Club RTL. Maandag verschijnt in alle Belgische kranten een advertentie van een volle pagina.

Wie nog meer informatie wil over het Zilverfonds kan daarvoor terecht op de website van Vande Lanotte: www.begroting.be .
MEEST RECENT