Europees marktaandeel Ford blijft dalen

Het Europese marktaandeel van autoconstructeur Ford is ook vorig jaar gedaald. In 2000 had Ford nog een marktaandeel van 8,2 procent, tegenover 9,1 procent het jaar voordien. De Ford-groep - inclusief Land Rover, Volvo en Jaguar - verkocht in Europa 1.291.900 personenwagens en 188.200 bestelwagens. Dat staat voor een marktaandeel van 10,8 procent. In de belangrijkste landen, onder meer Duitsland en Frankrijk, incasseerde Ford groot marktverlies. Ford verwacht voor de komende jaren weinig beterschap.

BELGA

Ford heeft zijn Europese marktaandeel sinds 1996 voortdurend zien achteruitboeren. Vijf jaar geleden zat het marktaandeel van Ford nog boven de 10 procent. Het jaar 2000 werd echter afgesloten met een marktaandeel van 8,2 procent. Alleen als we alle merken van de groep meetellen, wordt 10,8 procent gehaald.

Vooral in Duitsland is de achteruitgang spectaculair. Ford heeft er nog een aandeel van 7 procent. In 2000 ging het marktaandeel er met 1,2 procent achteruit. Vorig jaar verkocht Ford in Duitsland 238.528 personenwagens, een daling van maar liefst 24,1 procent in vergelijking met het jaar voordien, toen 314.442 Fords verkocht werden in Duitsland. Maar Ford is niet de enige constructeur die pluimen laat. Ook Volkswagen en Opel delen in de klappen.

Inclusief de dochtermerken staat de Ford-groep momenteel op een vierde plaats in Europa, gelijk met General Motors. Als we alleen het merk Ford nemen, staat het achter Volkswagen, Renault en Opel, eveneens op een vierde plaats.

Ford wil het daarbij niet laten. De constructeur wil zijn marktaandeel de komende jaren gevoelig opkrikken. In een gesprek met een Duitse krant liet de topman van Ford Werke AG Rolf Zimmerman enkele dagen geleden vallen dat hij in Duitsland opnieuw naar een marktaandeel van meer dan 10 procent wil.

Waarschijnlijk makkelijker gezeg dan gedaan, maar het modellenoffensief dat Ford momenteel voert, moet dat herstel mogelijk maken. De nieuwe Mondeo wordt overal goed onthaald en zal de komende jaren regelmatig met nieuwigheden uitpakken, minstens twee per jaar.

Ook de Transit doet het zoals vanouds uitstekend, terwijl de Focus het enige model is dat zijn verkoop vorig jaar zag stijgen. Bovendien gaat in de loop van dit jaar de nieuwe Fiesta in Keulen in productie. Ford heeft de lancering van de nieuwe Fiesta met maar liefst acht maanden vooruitgeschoven. In Keulen wordt fors geïnvesteerd. Ook op dieselvlak wordt de achterstand met zevenmijlslaarzen ingehaald, met common rail-techniek voor de Mondeo en de Focus.