Pearl Harbor gaat Titanic achterna (maar niet zoals verwacht)

Print
'Pearl Harbor', de superproductie van de Disney Studios, gaat - zoals de studiobonzen vóór de première op 25 mei hadden voorspeld - de Titanic achterna. Helaas bevindt de prent zich niet in het kielzog van de recordfilm van James Cameron waarop regisseur Michael Bay zich had geïnspireerd, maar van het onzinkbare superschip dat geveld werd door een ijsberg.
'Titanic' mixte historische actie met romantiek; 'Pearl Harbor' mengt een historisch oorlogsfeit met een stroperige liefdesdriehoek. Maar waar 'Titanic' miljarden opleverde aan de box office, blijkt de prent van Bay een flop, en dit ondanks één van de duurste reclamecampagnes in de filmgeschiedenis.

"De film doet het gewoon niet, ondanks de kunstmatig hoog opgeklopte verwachtingen", stelt Paul Dergarabedian van het gespecialiseerde bedrijf Exhibitor Relations. Tijdens zijn openingsweekend in de VS en Canada rijfde de prent nog het niet onaardige bedrag van 75,2 miljoen dollar binnen, maar daarna ging het bergaf: de helft minder tijdens het tweede weekeinde, een totale ineenstorting de derde. Vorig weekend moest 'Pearl Harbor' het stellen met amper 9,5 miljoen dollar, mijlen achter 'Lara Croft: Tomb Raider'.

Disney Studios moet nu hopen, zo meldde het vakblad Variety, dat de film in de rest van de wereld minstens 300 miljoen dollar opbrengt om uit de kosten te komen. Disney investeerde 140 miljoen dollar in wat het trots "de grootste actiefilm ooit" noemde. De mondiale reclamecampagne kostte nog eens zoveel. Het ironische is dat 'Pearl Harbor', de film over de aanval van de Jappen op de VS-basis op Hawaii, enkel nog kan gered worden door de op één na grootste filmmarkt ter wereld en dat is ... het Land van de Rijzende Zon.

De film, door de Washington Post herdoopt tot 'Bora Bora Bora' ('Vervelend, vervelend, vervelend' én een woordspeling op die andere Pearl Harbor-film 'Tora tora tora'), heeft reeds zijn eerste slachtoffer geëist: Peter Schneider, amper achttien maanden bij Disney in functie als directeur van de afdeling ontspanning, bezorgde zichzelf woensdag zijn C4. De flop van 'Pearl Harbor' was voor de studio des te navranter omdat concurrent DreamWorks (van Steven Spielberg) met de animatiefilm 'Shrek' de hoogste toppen aan het scheren is.

.

Nu in het nieuws