Beroemde cameraman Henri Alekan overleden

Print
In Parijs is vrijdag op 92-jarige leeftijd de Franse, van origine Bulgaarse cameraman Henri Alekan overleden. Alekan stond achter de camera's voor beroemde regisseurs als Jean Cocteau, René Clement, Jules Dassin en Wim Wenders.
Hoewel Alekan ook het camerawerk verzorgde voor kleurenfilms, staat hij in de filmgeschiedenis geboekt als de man die dramatisch effect kon creëren door een vernuftig spel van licht en schaduw in zwart-witfilms. Het naturalisme (een realistische cameravoering) vond hij maar niets. Alekan vestigde eind jaren dertig zijn naam als operateur van twee film noirs van Marcel Carné, 'Quai des brumes' en 'Drôle de Drama'. Zijn eerste succes als cameraman scoorde hij met de realistische prent 'La Bataille du Rail' (1946) van René Clément. Volkomen tegengesteld aan de realistische fotografie van die film creëerde hij datzelfde jaar de op Gustave Doré's zwart-wittekeningen en Vermeers schilderkunst gebaseerde poëtische wereld van 'La Belle et la Bête', het meesterwerk van de surrealistische filmer-dichter Jean Cocteau. In 1948 stond hij achter de camera's voor Julien Duviviers Tolstoj-verfilming 'Anna Karenina'. Andere films waarop Alekan zijn cinematografische stempel drukte, zijn 'Roman Holiday' van William Wyler (de doorbraakfilm van Audrey Hepburn), 'Topkapi' van Jules Dassin en 'Mayerling' van Anatole Litvak. Zijn laatste opdracht was 'Golem', een film uit 1992 van de Israelische cineast Amos Gitai. In 'Der Himmel über Berlin' is het cirkus, een plaats van wonderlijk licht- en schaduwspel, naar de cameraman genoemd: Cirque Alekan. Eerder al had hij het camerawerk verzorgd voor Wenders' 'Der Stand der Dinge' uit 1982. Wenders dankte de cameraman door hem in zijn opvolger van 'Der Himmel', 'Im weiten ferne so nah' een rolletje aan te bieden.

.

Nu in het nieuws