Olympia-project van GM moet Opel terug winstgevend maken

Print
General Motors lanceert een groot herstructureringsplan voor de Opel-fabrieken in Europa. Dat heeft Carl-Peter Forster, de topman van Opel in Rüsselsheim, donderdag aangekondigd. GM wil zo de verlieslatende afdelingen Vauxhall en Adam Opel AG terug wind in de zeilen geven. Het is nog niet duidelijk of er jobs verdwijnen en waar de afslanking zal plaatsvinden.
Het reorganisatieplan, Project Olympia gedoopt, zal eind september concreet op papier staan. Alle activiteiten van de groep zullen onder de loep worden genomen. De efficiëntie moet verhogen en de merknaam moet worden verstevigd.

De autoindustrie zit in een conjunctureel dal. Dat vertaalt zich in teruglopende omzet- en winstcijfers. Adam Opel AG leed vorig jaar een recordverlies van 835 miljoen mark (16,7 miljard frank/414 miljoen euro). Het marktaandeel van Opel viel terug van 10,9 naar 10,2 procent.

De Duitse vakbonden, die in het project betrokken worden, zeggen dat ze mee willen werken aan "een goed compromis". "Opel moet zo snel mogelijk terug uit de rode cijfers," zegt vakbondsafgevaardigde Klaus Franz. Als bij de sanering fabrieken worden gesloten, is een sociaal conflict niet uitgesloten, zegt Franz. Volgens de vakbonden moet in de eerste plaats vrijkomende capaciteit voor nieuwe producten worden ingezet. Ook moet er gestreefd worden naar minder bureaucratie.

Topman Forster wil zich niet over eventuele sluitingen uitspreken, "maar winst kan waarschijnlijk niet bereikt worden zonder het schrappen van banen." Of dat zal gebeuren in de vier Duitse Opel-fabrieken of in de andere Europese sites van GM is evenmin duidelijk. "We zijn niet geïnteresseerd in een stoere kostenreductie," zegt Forster.

.

Nu in het nieuws