500 klachten over foute beursorders

Print
De ombudsman van de Belgische Vereniging van Banken heeft vorig jaar 1.700 klachten gekregen. Dat is een kwart meer dan het jaar daarvoor met 1.352 klachten. De toename is voor het grootste deel toe te schrijven aan de stijgende beursactiviteit van de Belgen. Meer dan 500 klachten hadden betrekking op beursverrichtingen. De helft daarvan was terecht: de bank had inderdaad een beursorder verkeerd uitgevoerd.
"In 2000 zijn de beleggers massaal naar de beurs gestapt, en dat heeft tot een aantal misverstanden geleid", zegt ombudsman Paul Caeyers, "zeker nadat de koersen op de meeste technologiebeurzen waren ingestort. Niemand lijdt graag verlies. Als dat dan toch gebeurt, steekt men graag een beschuldigende vinger uit naar de bank."
Volgens de ombudsman was dat niet altijd terecht: "De bank prijst sommige beursmogelijkheden aan, maar het is de klant zelf die beslist om een investering al dan niet te doen." Maar het blijkt dat er ook fouten zijn gemaakt door de banken zelf. Dan gaat het meestal om het doorgeven van verkeerde beursorders. Bijvoorbeeld banken die aandelen kochten, terwijl de cliënt gevraagd had te verkopen of vice versa. "Ongeveer de helft van de beursklachten waren terecht, en in die gevallen hebben wij dan ook een vergoeding voorgesteld aan de klant", zegt Caeyers.

Meer info over de ombudsman: www.abb-bvb/ombudsman/nl
Mailen kan u naar: Ombudsman@abb-bvb.be

.

Nu in het nieuws