Nieuw revolutionair materiaal voor luchtvaart

Print
Na enkele jaren van ontwikkeling lijkt voor 'glare' een veelbelovende toekomst in het verschiet te liggen. Geen wonder, het materiaal is niet alleen sterk en licht, het is ook bestand tegen grote hitte én explosies. Het filmpje dat ir. Jan Willem Gunnink laat zien, is even schokkend als verontrustend.
Eerst verschijnt er een oud, afgeschreven vliegtuig op een verlaten testbaan in beeld. Ergens in het vrachtruim staat een koffer met een bom. Meteen nadat deze tot ontploffing is gekomen, scheurt in één klap de totale romp open en vliegen de brokstukken alle kanten op. Dan volgt een close up van een container van 'glare', een nieuw soort plaatmateriaal, samengesteld van meerdere lagen aluminium, glasvezel en metaallijm. Wederom is er een explosie, maar het enige dat dit keer gebeurt is, dat de container even licht heen en weer schudt en daarna alleen een beetje bol gaat staan. Zouden er mensen in het vliegtuig hebben gezeten, dan had geen passagier er iets van gemerkt. De opnamen sterken ir. Gunnink in zijn overtuiging dat dankzij glare het vliegen veel veiliger kan worden gemaakt. Machinefabrikant Stork heeft de rechten verworven op het gebruik van glare. Het materiaal werd enkele jaren geleden ontdekt door de Delftse professor Vogelesang en is daarna verder ontwikkeld. Bij toeval kwam dit het Amerikaanse instituut ter ore dat bezig was met onderzoek naar bomvrije containers. Het ging ook met glare aan de slag en stond versteld van de bijzondere eigenschappen. Niet alleen wordt glare mogelijk gebruikt voor het bouwen van bom veilige vrachtcontainers, ook wil de Duits/Franse fabrikant Airbus het materiaal gebruiken voor een groot deel van de romp van de toekomstige Airbus A380 - een superjumbo die vijfhonderd tot, bij de verlengde versie, duizend passagiers kan vervoeren. Vooralsnog concentreerde Gunnink zich op de luchtvaart. Desondanks zijn ook tal van andere toepassingen denkbaar. De wetenschapper ziet in gedachten al oliepijpleidingen van het vrijwel onverwoestbare glare uit de fabriek komen en kan zich ook voorstellen dat er, vanwege het geringe gewicht, fietsen van worden gemaakt. Omdat het materiaal goed bestand is tegen zware inslagen, valt er bovendien te denken aan militaire doeleinden. Of aan de auto-industrie.

.

Nu in het nieuws