De Prins wil meer Ambiance

Print
Meer gastronomie, meer wijn en meer toerisme. Vijftien jaar na zijn start krijgt Ambiance, het oudste gastronomische blad van ons land, een nieuwe impuls. Met een uitbreiding van 32 redactionele pagina's wil hoofdredacteur Dirk De Prins zijn kookgekke lezers nog meer bieden. Culinaire Ambiance. Zo heette het tijdschrift toen Etienne Cocquyt en zijn boezemvriend Louis Willems het vijftien jaar geleden oprichtten. De twee gastronomen wilden een culinair blad voor het grote publiek. Cocquyt werd hoofdredacteur van de Nederlandstalige uitgave, Willems van de Franstalige. Beiden hadden al een lange staat van dienst in de culinaire sector en proefden indertijd van hun prille tv-bekendheid. Etienne Cocquyt onder meer met het toenmalige BRT-programma Kwizien, Louis Willems tot voor zijn dood drie jaar geleden als boegbeeld van het programma Gourmandises op RTBF. Deze Mike en Guido van de culinaire sector schraagden Ambiance jarenlang. Het blad scoorde goed in de professionele sector, vooral dankzij de sponsoring van een aantal bedrijven dat grondstoffen en materialen aan de horeca- en bakkerijsector leverde, de oprichting van een Ambiance Club met een selectie van betere restaurants en de Ladychef of the Year, de verkiezing van de beste vrouwelijke chef. De amateurkok en de geïnteresseerde gastronoom vonden in het blad recepten, culinaire reportages en adresjes.

Dubieus


Omdat het blad van twee walletjes at, bleef het een beetje dubieus. Was Ambiance nu een vakblad of een consumentenblad? Dirk De Prins, sinds september de nieuwe hoofdredacteur, wil definitief een einde maken aan die onduidelijkheid. "We zijn geen vaktijdschrift, wel een blad waarin de vakman graag leest. Het grote verschil met andere culinaire bladen is dat we met professionelen samenwerken en dat de vakman zich herkent in de onderwerpen. De job van de eindredactie is dat professionalisme te vertalen naar het grote publiek. We hebben nu een oplage van 62.000 exemplaren, waarvan er ongeveer 15.000 naar vaklui gaan. We bereiken elke maand 250.000 lezers." Die mensen wil hij in de toekomst nog meer in de watten leggen. Vanaf het maartnummer wordt Ambiance uitgebreid met 32 redactionele pagina's. "Het wijnluik wordt groter. Elke maand geven we 12 pagina's over wijn, waarin Guido Francque of een andere wijnauteur een streek, drank of wijn onder de loep neemt. Zo bespreken we in het maartnummer een twintigtal Rieslingwijnen."

"Een nieuwe rubriek heet Het perfecte huwelijk. Daarin gaat Peter Goossens, de tweesterrenchef van het Hof van Cleve in Kruishoutem, op zoek naar het perfecte huwelijk tussen wijn en gerecht. Zijn eerste gerecht is een bereiding van lamsvlees met passende wijnen." "Voor het gastronomische katern proberen we elke maand de zaligste culinaire plekjes van een stad of dorp te ontdekken. In het maartnummer is dat Bergen, een stad die we meestal links laten liggen als we naar Frankrijk rijden. Volgende maand bezoeken we Avignon."

Exotisch


"Voorts komt elke maand een exotische keuken aan bod. In het nieuwe nummer blijven we dichtbij huis: we trekken naar de Matongéwijk in Brussel, waar mensen uit heel Afrika samentroepen, zowel Zaïrezen als Nigerianen en Senegalezen. We gaan op zoek naar de typische winkels en restaurants, kopen exotische producten en vertellen wat je ermee kan doen in de keuken. Ook restaurantbesprekingen en interessante culinaire adressen komen elke maand aan bod." Met de vernieuwde Ambiance wil Dirk De Prins lezers winnen. "Het is een ambitieus project. We willen de losse verkoop stimuleren met allerlei acties, en we willen uitgroeien tot een duidelijk kwaliteitslabel, onder meer door het introduceren van zelfklevers voor winkels en restaurants die beantwoorden aan ons kwaliteitslabel. Aanbevolen door Ambiance!"

.

Nu in het nieuws