Masterplan mobiliteit: voortgang beperkt

Print
Voortgang beperkt. Dat éne zinnetje vormde gisteren in het Vlaams Parlement het slotoordeel van het Rekenhof over de stand van zaken acht maanden na het politieke akkoord over het Masterplan 2020. En het is precies wat wij ook vinden.


Oké, het is evident dat het tijd vraagt om alle gevolgen in kaart te brengen wanneer je van een brug een tunnel maakt, de complete R11 (Krijgsbaan) wil ondergraven en nog een batterij andere projecten aan je Masterplan toevoegt. Maar wat weten we acht maanden later nu eigenlijk méér?

De kostprijs van de Oosterweeltunnels wordt nog altijd geraamd op drie miljard, maar hij zou ook 8,5% lager of 18,5% hoger kunnen liggen. In dat laatste geval betekent dit een meerkost van 570 miljoen euro. Een en ander geeft aan dat meer ver- fijnd cijferwerk welkom is.

Ook vele andere vragen hangen nog altijd in de lucht. Wanneer worden de activiteiten van BAM overgedragen aan de nv Liefkenshoektunnel? Welke rol gaat Noriant, de bouwheer van de Lange Wapper, spelen in het nieuwe verhaal? Wanneer worden welke projecten van het Masterplan uitgevoerd?

En hoe gaat die fameuze ondertunneling van de R11 er nu eigenlijk uitzien? Er zijn blijkbaar nog drie opties: een geboorde weg- en spoortunnel, een niet-overdekte combinatie en twee aparte tunnels voor weg- en spoorverkeer. Belangrijk in dit dossier is het rapport over de wensen van de betrokken gemeenten, dat gouverneur Cathy Berx in juni afwerkt.

Minister van Mobiliteit Hilde Crevits zat er gisteren een beetje ongemakkelijk bij. Ook zij had liever sneller spijkers met koppen willen slaan. Maar de ambtelijke molens malen nu eenmaal traag. Of zou het Masterplan misschien in slaap worden gewiegd om controversiële keuzes over de lokale verkiezingen van 2012 te tillen?

Om haar teleurgestelde gehoor in het Vlaams Parlement toch nog iets mee te geven, zette Crevits bij wijze van uitsmijter drie vette punten op de i, mét uitroeptekens erbij. Eén: de Oosterweelverbinding geniet in het Masterplan de absolute prioriteit! Twee: het Meccano-tracé van stRaten-generaal ligt te hoog verwijderd van de stad en is daarom geen optie! En drie: de Antwerpse Ring blijft ook in de toekomst een internationale transitweg!

En al klonk dit alles naar goede gewoonte zeer charmant uit haar mond, de actievoerders kunnen er niet anders dan een oorlogsverklaring in zien.

Door Lex Moolenaar

.

Nu in het nieuws