Antwerpen heeft er met het MAS een nieuw icoon bij

Print
Bijna twintig jaar nadat het idee was opgekomen bij voormalig schepen Eric Antonis, is het eindelijk zover: het Museum aan de Stroom is klaar. De pers kreeg gisteren de primeur in de monumentale ‘vierde toren van Antwerpen’ - na die van de Kerk (kathedraal), het kapitaal (Boerentoren) en het korps (politiekantoor Oudaan).


Schepen van Cultuur Philip Heylen en museumdirecteur Carl Depauw vergelijken de MAS-beleving met Alice in Wonderland. Dat klopt niet helemaal, want de collectie kenden we al van het Etnografisch Museum, het Nationaal Scheepvaartmuseum, het Volkskundemuseum, het Vleeshuis en de verzameling precolumbiaanse kunst van Paul en Dora Janssen. Maar door de creativiteit waarmee deze collecties zijn geboetseerd tot een geheel, ontstaat een sprankelend nieuw verhaal. Verleden, heden en toekomst van Antwerpen worden op een unieke manier belicht in vier thema’s: macht, wereldstad, wereldhaven en leven & dood. Het team van Depauw en de ontwerpers van B-Architecten zijn erin geslaagd om de vijf permanente verdiepingen eenheid in verscheidenheid mee te geven. En dat was geen evidente opdracht.

Eén verdieping blijft gereserveerd voor tijdelijke tentoonstellingen. Zo wordt het ook voor Antwerpenaars en vaste bezoekers van de stad de moeite waard om terug te keren naar het MAS. Dat is het trouwens sowieso, dankzij de allergrootste troef van de nieuwe cultuurtempel: het fantastische gebouw. In het hart met de museumzalen zie je de ziel van Antwerpen, in de galerij aan de buitenkant krijg je op elke verdieping een WOWgevoel bij de panoramische zichten op telkens weer andere delen van de levende stad. En voor alle duidelijkheid: die galerij én het dakterras zijn gratis toegankelijk van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat.

Het MAS is veel meer geworden dan een museum. Dat het door de vele extra’s - de verticale galerij, het sterrenrestaurant van Viki Geunes, het museumcafé, de paviljoenen aan de voet, het museumplein met de mozaiek van Luc Tuymans, de fraaie ligging tussen het Bonaparte- en Willemdok - een landmark voor het Eilandje zou worden, wisten we al. Het was afwachten tot gisteren om te kunnen bepalen of we ook mogen gewagen van een nieuw Antwerps icoon. Wat mij betreft verdient het MAS dat predicaat. De uitdaging wordt nu om het museumverhaal voortdurend te vernieuwen.

Door Lex Moolenaar

Nu in het nieuws