Auto-industrie in België in tien jaar gehalveerd

Auto-industrie in België in tien jaar gehalveerd

Auto-industrie in België in tien jaar gehalveerd

Print
België is in een decennium tijd de helft van zijn voertuigproductie kwijtgeraakt. Terwijl in 2001 nog bijna 1,2 miljoen auto's en vrachtwagens in ons land werden geassembleerd, rolden er vorig jaar nog maar 525.000 voertuigen van de band. Dat blijkt uit cijfers van de internationale koepel van autosectorfederaties (OICA), die in De Tijd en De Morgen staan.

Ook de producenten van vrachtwagens en andere nutsvoertuigen kregen zware klappen. Terwijl er in het topjaar 2001 nog 128.000 commerciële voertuigen werden gemaakt, waren er dat vorig jaar nog amper 25.000. Terwijl tien jaar geleden nergens zoveel auto's per hoofd van de bevolking werden geassembleerd als in België, is ons land nu afgezakt naar de onderste middenmoot in de ranglijst van grootste voertuigproducenten ter wereld. Volgens de OICA tuimelde België tussen 2001 en nu van de 14de naar de 24ste plaats, na Indonesië, Maleisië en Slovakije, maar nog net voor Zuid-Afrika en Roemenië. Toch lijkt de negatieve trend vorig jaar enigszins gestuit. Met de sluiting van de Opel-fabriek in Antwerpen is een ijskoude saneringsgolf afgesloten. De drie overblijvende autofabrieken in ons land hebben stevige garanties van hun moederbedrijven om ook de komende jaren vol vertrouwen tegemoet te zien.

.

Nu in het nieuws