Nettowinst Adidas verdubbeld in 2010

Nettowinst Adidas verdubbeld in 2010

Nettowinst Adidas verdubbeld in 2010

Print
De Duitse sportartikelenproducent Adidas heeft vorig jaar, onder impuls van het wereldkampioenschap voetbal en de heropstanding van het merk Reebok, een recordomzet geboekt. De nettowinst verdubbelde. Dit jaar zal de prijs van Adidas-producten verhogen, zo viel woensdag ook te horen bij de bekendmaking van de jaarresultaten van het bedrijf.

"De prijzen van grondstoffen en de kosten van arbeid en transport zijn de voorbije twaalf maanden alle omhooggegaan", zei Adidas-topman Herbert Hainer. Hoe groot de prijsstijging zal zijn, kon hij niet zeggen. "Dat zal product per product bekeken worden." Adidas zegt dat het zijn ontwerpers vraagt om dure grondstoffen door andere materialen te vervangen. "We zullen er alles aan doen om kosten uit het productieproces te lichten. Maat dat zal niet voldoende zijn." Adidas zag zijn omzet vorig jaar met ruim 15 procent toenemen tegenover 2009, tot bijna 12 miljard euro. Dankzij het WK voetbal in Zuid-Afrika steeg de verkoop van voetbalartikelen en ook het vroegere zorgenkind Reebok doet het steeds beter. De nettowinst bedroeg 567 miljoen euro. Dat is meer dan een verdubbeling tegenover 2009, toen de nettowinst onder invloed van de crisis daalde tot 245 miljoen euro. Dit jaar verwacht Adidas een verdere stijging van omzet en winst. De sportartikelenproducent wil de omzet tegen 2015 verhogen tot 17 miljard euro om marktleider Nike meer het vuur aan de schenen te leggen

.

Nu in het nieuws