Ikea en McDonalds hebben forse uitbreidingsplannen in China

Ikea en McDonalds hebben forse uitbreidingsplannen in China

Ikea en McDonalds hebben forse uitbreidingsplannen in China

Print
De Chinese consument wordt voor steeds meer bedrijven aantrekkelijk. Donderdag kondigden zowel het Zweedse meubelbedrijf Ikea als fastfoodketen McDonalds forse uitbreidingsplannen aan in het land.

Ikea wil het aantal winkels in China verdubbelen de volgende vijf jaar, van de huidige acht tot 16 à 18, bericht de krant China Daily.

"Hoewel de Chinese markt nog maar een klein aandeel vertegenwoordigt in onze wereldwijde omzet, denken we dankzij de versnelde expansie dat China de volgende decennia zal uitgroeien tot onze belangrijkste markt", verklaarde de verantwoordelijke voor Azië, Ian Duffy. McDonald's, dat momenteel zo'n 1.100 restaurants telt in China, wil de volgende drie jaar 200 nieuwe restaurants openen. Het bedrijf was twintig jaar geleden de eerste fastfoodketen die de Chinese markt betrad, maar heeft intussen te kampen met hevige concurrentie van KFC. "We willen ook het imago van ons merk wijzigen en dé plaats worden waar jonge consumenten elkaar willen ontmoeten en verpozen", aldus topman Kenneth Chan. Zo'n 80 procent van de huidige restaurants zullen daarom worden gerestyled. Bij de nieuwe sites zal ongeveer de helft ook over een drive-thru beschikken, waar klanten in hun auto een bestelling kunnen plaatsen.