Red de loopbaan van de leerkracht

Print
Hoera, 1 september. Nieuw schooljaar, nieuwe boekentas, nieuwe juf... Maar hoeveel reden tot juichen hebben we eigenlijk? Want het gaat niet goed met het onderwijs. Althans niet met de werknemers. Veertig procent van onze jonge leerkrachten moet gedwongen deeltijds werken.
Eén op de drie verlaat het onderwijs binnen de vijf jaar nadat hij - in het onderwijs is het steeds vaker zij - is afgestudeerd. Geen vrolijke cijfers om het schooljaar mee te beginnen.

Moeten we dan verwonderd zijn dat het aantal studenten dat zich aan een lerarenopleiding waagt, status-quo blijft en op sommige plaatsen, bijvoorbeeld in Antwerpen, zelfs licht daalt? Komt daarbij dat de keuze om leraar te worden niet zelden een tweede of derde keuze is.

Jongeren staan duidelijk niet te springen om te beginnen aan een lerarenopleiding. Het beroep van leraar wordt te vaak geassocieerd met ’iets voor het leven’. En dat schrikt jonge mensen af in een zaptijdperk, waar even vlot van job als van tv-zender of gsm moet kunnen worden gewisseld.

Het wordt tijd om die strakke muren rond de onderwijsloopbaan te slopen. Waarom zou iemand met een lerarenopleiding voor de rest van zijn leven ’veroordeeld’ moeten zijn tot arbeid in de klas? En omgekeerd, waarom wordt het mensen die uitgekeken zijn op het bedrijfsleven, zo moeilijk gemaakt om over te stappen naar het onderwijs? Wanneer wordt eindelijk komaf gemaakt met die anciënniteitsbeperking, waardoor nu alleen voor praktijkvakken mensen vanuit de privésector hun anciënniteit - en dan nog tot maximaal 10 jaar - mogen meenemen? Flexibiliteit heet dat in de moderne wereld.

Het beroep van leerkracht is belangrijk en de uitdagingen zijn groter dan ooit. Zeker in een stad als Antwerpen. Nu het capaciteitsprobleem (tijdelijk) is opgelost, dreigt daar het sluipende gevaar van het lerarentekort.

De tijd dringt. Dat beseft gelukkig ook Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet. Half september geeft hij het startsignaal voor een groot, anderhalf jaar durend debat over alle aspecten van de onderwijsloopbaan. Samen met de koepels, het gemeenschapsonderwijs en de vakbonden zal worden bekeken hoe de status van leerkracht kan worden verhoogd en de werkzekerheid verbeterd. Hopelijk vergeet men dan niet te praten over meer begeleiding voor beginnende leerkrachten, of hoe men het afschaffen van de mentoruren opnieuw kan goedmaken.

Door Sabine Deman

Nu in het nieuws