Sanoma Magazines Belgium verliest 5 procent omzet

Sanoma Magazines Belgium verliest 5 procent omzet

Sanoma Magazines Belgium verliest 5 procent omzet

Print
Sanoma Magazines Belgium heeft in 2009 met 212,3 miljoen euro 4,9 procent minder omzet geboekt. De herstructureringen uit 2009 kostten 10,9 miljoen euro in het vierde kwartaal en 12,4 miljoen euro over heel 2009. De Belgische afdeling van het Finse Sanoma Magazines is marktleider op de Belgische magazinemarkt en geeft onder meer Libelle, Flair en Goedele uit.

Wereldwijd zag Sanoma Magazines de omzet dalen met 10,9 procent in 2009 tot 1,11 miljard euro. De volledige Sanoma groep boekte een omzet van 2,8 miljard euro, goed voor 0,66 euro winst per aandeel. Volgens Sanoma presteerde de Belgische divisie beter dan de markttendens in ons land. Zo steeg de omzet uit abonnementen. De advertentie-inkomsten daalden, overeenkomstig de markt. Al was er de laatste maanden wel verbetering. "Tijdens het jaar vernieuwde Sanoma Magazines Belgium de strategieën en startte het met de hertekening van de organisatiestructuur om beter in te spelen op de opportuniteiten van het veranderend mediaklimaat", luidt het. Sanoma Magazines boekte een operationele winst exclusief niet-recurrente items van 113,4 miljoen euro (-18,4 pct). Het verlies van die eenmalige transacties bedroeg 17,1 miljoen euro (2008: -53,2 miljoen euro) door de herstructureringen in België en Nederland.