Marilyn Manson in de Lotto Arena in Antwerpen: satan is ook maar een mens

Marilyn Manson in de Lotto Arena in Antwerpen: satan is ook maar een mens

Marilyn Manson in de Lotto Arena in Antwerpen: satan is ook maar een mens

Print

 

Oké, veel sneller kunnen we toch echt niet zijn: amper een uur na het Marilyn Manson-optreden in de Antwerpse Lotto Arena vind je hier al het verslag.

Eind jaren negentig was Brian Warner (zoals Mansons echte naam luidt) het favoriete mikpunt van conservatief Amerika. Zijn songs over seks, drugs en geweld en zijn bewust choquerende shows zetten kwaad bloed bij allerlei voornamelijk naar country luisterende zedenmeesters, die hem omschreven als ’zieke geest’, ’satan’ en meer van dat fraais. Manson deed er maar wat graag nog een paar schepjes bovenop, door coke te snuiven in een clip bijvoorbeeld, of zichzelf uit te roepen tot Antichrist Superstar. Het hele gedoe legde hem dan ook geen windeieren: gouden platen, volle zalen.

Anno 2009 is de opwinding echter al een tijdje gaan liggen, ook al omdat de intussen 40-jarige Manson andere besognes aan zijn hoofd heeft dan de goegemeente tegen de schenen schoppen. Relatieproblemen bijvoorbeeld, blijkt uit zijn nieuw album ’The High End of Low’. Of hoe satan ook maar een mens is.

Het was die ’menselijke’, introspectieve en bij momenten zelfs breekbare Manson die ook de Antwerpse Lotto Arena vrijdagavond te zien en te horen kreeg tijdens enkele nummers van zijn nieuwe plaat (zoals 'Four Rusted Horses' en 'Devour'), al lustte het niet bepaald talrijk opgekomen publiek meer pap van de klassiekers uit Mansons shockperiode, zoals ’The Dope Show’ en 'Disposable Teens'. Maar ook bij deze songs bleven de bombast en het theater naar Mansons normen bijzonder beperkt, en stond de muziek dus prominent op de voorgrond. En dan blijkt toch nog maar eens dat Marilyn Manson meer is dan een wild om zich heen schoppende schokclown: zijn (mee)slepende industrial metal met een stevige scheut punk en glamrock nestelt zich namelijk traag maar onherroepelijk in de oren.

Desondanks was deze lightversie van de vroegere Marilyn Manson voor sommige fans zichtbaar wennen: ’sober’ leek voor hen dicht bij ’saai’ te liggen. Anderen gingen helemaal uit hun dak. Conclusie: Manson blijft - al dan niet aangenaam - verrassen. Volgend jaar een country-plaat?

En ach ja: volgende keer mag het ook wat langer (een uur en een kwartier is echt wel kort).

(foto Gazet van Antwerpen - gva.typepad.com/metalmaniac)

 

Nu in het nieuws