Lange Wapper is dood, over naar plan B

Met onze felicitaties aan de actiegroepen: het volk heeft gesproken en nee gezegd tegen de Lange Wapper. Uiteraard deelt niet iedereen die simpele conclusie in dezelfde mate, maar dat is de logische gang van zaken na elke verkiezing.

Gva.be

Voor het nee-kamp is er geen twijfel meer mogelijk: Lange Wapper is dood en begraven. Officieel wil burgemeester Patrick Janssens over alle mogelijke oplossingen praten, maar zijn sp.a kan het zich niet permitteren om nog eens een bocht te maken in dit dossier. Nu al wordt Janssens voortdurend afgerekend op het feit dat hij al eens van kamp is gewisseld.

Het ja-kamp maakt een andere analyse. Een opkomst van 35 procent is niet voldoende om doorslaggevend te zijn (die opkomst is overigens het perfecte gemiddelde van de andere referenda die in dit land al zijn georganiseerd) en het verschil tussen nee (59%) en ja (41%) zou ook niet groot genoeg zijn. Nogmaals, ook na elke verkiezing zijn er officieel geen verliezers.

Volgens de Antwerpse CD&V-schepen Marc Van Peel luidt dit referendum een zwart tijdperk voor Antwerpen in. Het bouwconsortium zal zware schadeclaims indienen en er zal een periode van impasse volgen, waarin de rest van Vlaanderen de Antwerpse tweespalt zal afstraffen door geen geld meer te investeren in Antwerpse projecten. Van Peel maakt zo duidelijk welke strategie zijn partij vanaf nu zal volgen: door de bevolking bang te maken voor het zwar te gat, wil CD&V zoveel mogelijk van het BAM-project redden. CD&V hoopt dat sp.a zal zwichten voor het compromis van een BAM-tracé met aanpassingen aan het Sportpaleis, maar uit onze informatie blijkt dat die optie vrijwel kansloos is.

Staan de Antwerpse en Vlaamse coalities nu op springen? Ook die kans lijkt ons klein. In Antwerpen zijn er gewoon geen alternatieve coalities, tenzij met Vlaams Belang en dat is uitgesloten. In de Vlaamse regering zou minister- president Kris Peeters sp.a kunnen inruilen voor Open Vld, maar dan moet hij een nieuw regeerakkoord sluiten met heel andere accenten. Ook dat zien we nog niet zo gauw gebeuren.

Hoe moet het dan verder? Om te beginnen moeten alle betrokken partijen nu het hoofd koel houden en alles even laten bezinken. En daarna moeten de oude pistes worden verlaten om te kunnen beginnen aan een nieuw verhaal. Een oeververbinding met tolheffing was tien jaar geleden misschien nog een logisch idee, maar inmiddels is het passé. Schaf de tol af, ook in de Liefkenshoektunnel, dan rijden daar misschien eindelijk ook wat meer auto’s doorheen en zo wordt de Ring vanzelf al minder belast. Voer vervolgens een systeem van rekeningrijden voor vrachtvervoer in. En verbeter de signalisatiesystemen vanaf de grenzen, om het verkeer beter te spreiden.

Deze week formuleert het Antwerpse college een advies aan de Vlaamse regering. Dat zal wel lukken, het resultaat wordt een neeadvies met een aantal nuanceringen. Daarna ligt de bal bij Kris Peeters. We hopen dat die de stem van de Antwerpenaar niet begraaft onder een berg andere adviezen. We hopen ook dat hij Antwerpen actief blijft betrekken bij de zoektocht naar andere oplossingen.

En de tunnel? Ach, dat zien we nog wel. Als er ooit écht geld is voor een bijkomende oeververbinding, dan moet worden gezocht naar de beste oplossing. De tunnel is op dit moment absoluut geen prioriteit.

door Lex MOOLENAAR