Barbieverkoop baart Mattel-concern zorgen

Mattel, het grootste speelgoedconcern ter wereld, heeft zijn omzet in het derde kwartaal met 8 procent zien dalen tot 1,8 miljard dollar (1,2 miljard euro). Onder meer de verkoop van de Barbie-pop stond onder druk buiten de VS, wegens de concurrentie van andere poppen.

belga.be

De winst van Mattel daalde in vergelijking met vorig jaar met 3,5 procent, tot 230 miljoen dollar. Het resultaat had te lijden onder het negatieve wisselkoerseffect en te weinig nieuwe speeltjes, gelinkt aan films of andere entertainmentactiviteiten. Binnen de VS deed de Barbie-klassieker het nog goed, maar buiten de grenzen daalde de omzet met zo'n 8 procent. Barbie viert dit jaar haar 50ste verjaardag. Mattel-topman Robert Eckert verwacht dat de speelgoedverkoop nog voor de rest van het jaar onder druk zal blijven. De eindejaarsperiode, en dus het vierde kwartaal, is traditioneel druk voor de sector.