Belg shopt voorzichtiger en doelbewuster

Na rondvraag bij haar leden stelt Fedis, de Belgische Federatie van de Distributie, vast dat de gemiddelde Belg het voorbije modeseizoen terughoudender en doelbewuster kleding aankocht. De consumenten kochten meer in functie van hun bestaande garderobe en gaven meer geld uit aan accessoires.

belga.be

Er werden minder stuks verkocht, maar de prijs lag gemiddeld wel hoger. "De economische crisis had wel degelijk een invloed op de fashion-aankopen van het voorbije seizoen. Er werd terughoudender en vooral veel doelbewuster geconsumeerd. De ketens die het aandeel 'bio cotton' in hun collectie verhoogden, merkten een grotere afname", aldus de Federatie van Distributiebedrijven. De consumenten kochten volgens Fedis meer in functie van hun bestaande garderobe en minder impulsief. De accessoireverkoop lag beduidend hoger dan vorig jaar. Vooral handtassen en riemen deden het goed. Daarmee kun je een bestaande outfit immers voor weinig geld een nieuwe look geven. Kledingaankopen werden het voorbije seizoen ook langer uitgesteld. Zo kwam de verkoop van de communiecollectie merkbaar later op gang dan gebruikelijk, maar ze kende uiteindelijk wel dezelfde omzet.