Crisis geeft zomersolden stevige boost

Crisis geeft zomersolden stevige boost

Crisis geeft zomersolden stevige boost

Print
Tijdens de zomersolden in 2008 zijn er aanzienlijk meer aankopen geweest dan het jaar daarvoor, ondanks een lager aantal bezoekers dan in 2007. Daar zitten de crisis en de dalende koopkracht voor veel tussen. Dat blijkt uit een studie van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) over de zomersolden.
Er werden 611 consumenten ondervraagd.

Gemiddeld kochten bijna 4 op de 10 consumenten zomersolden in 2008. Maar de koopjes slaan niet bij alle bevolkingslagen even sterk aan. Het modelprofiel van de zomersoldenkoper: een behoorlijk bemiddelde consument van minder dan 50 jaar die deel uitmaakt van een gezin met 3 tot 5 personen. Tijdens de zomersolden wordt vaker gekocht dan tijdens de wintersolden. Een vierde van de consumenten beperkt zich trouwens niet tot eigen land om koopjes te gaan doen, maar trekt ook de grens over. Volgens het OIVO-onderzoek wachten almaar meer mensen tot de solden om kleding, schoenen, fijne lederwaren etc. te kopen. Om de aankopen in die periode te financieren, zetten de consumenten vooraf geld opzij. Een op de vijf consumenten schroeft andere uitgaven terug om de soldenaankopen te betalen, een op de vijf neemt zijn toevlucht tot verbruikskrediet.