Google België promoot online adverteren

Belgische bedrijven zien het internet nog te weinig als een instrument om nieuwe klanten te lokken en de verkoop op te drijven in deze economisch moeilijke tijden. Dat zegt Google België. Het bedrijf richt zich met een zoekmarketingcampagne tot de Belgische kmo's.

belga.be

In het kader van de 'Online Stimulus'-campagne geeft de zoekgigant 400.000 Belgische kmo's een AdWords-zoekmarketingcampagne ter waarde van 150 euro cadeau. Onze kleine en middelgrote bedrijven doen in vergelijking met de buurlanden nog te weinig aan online adverteren, poneert Google. Zo investeerden Belgische ondernemingen in 2007 9,1 procent van hun advertentiebudget aan online adverteren. Bij Nederlandse bedrijven was dat ongeveer dubbel zoveel (18,5 procent). De Belgische bedrijven die in 2007 in online marketing investeerden, besteedden gemiddeld 49,20 euro per persoon, terwijl Britse bedrijven in datzelfde jaar 120,80 euro per persoon besteedden. Uit intern onderzoek van Google blijkt voorts dat 41 procent van de advertenties naar de zoekopdrachten op Google.be leiden naar een inlands bedrijf. In Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk schommelt dat percentage rond de 80 procent.