Laad jij je karretje minder vol door de crisis ?

Print

Laad jij je karretje minder vol door de crisis ?

De Belg is almaar meer op zijn hoede door de crisis. In september 2008 was een op de twee Belgen van plan om zijn/haar uitgaven terug te schroeven vanwege de crisis, vandaag geldt dat voor twee op de drie consumenten. Dat blijkt uit een studie van het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties.

De Belg lijkt maar weinig vertrouwen in de toekomst te hebben. Als de inkomens stagneren en de levensduurte blijft stijgen, zouden in de eerste plaats de uitgaven voor uitgaan, vrijetijdsbestedingen, reizen, kleding, telecommunicatie, energie, elektrische huishoudtoestellen en autogebruik teruggeschroefd worden. Dat zeggen althans twee op de drie Belgen. Eén op de twee zou de uitgaven voor tabak, onderhoud en renovatie van de woning alsook lichaamsverzorging beperken. Een op de drie consumenten zou zelfs minder uitgeven voor voeding en gezondheidszorg. De hogere sociale groepen en de gezinnen met twee personen zijn weliswaar minder vaak van plan om hun gedrag te veranderen dan gezinnen met een lager inkomen.

.

Nu in het nieuws