Hoe ethisch is uw maaltijd ?

Het ethische aspect van 'nieuwe voedingsproducten' wordt steeds belangrijker voor de Belgische producenten. Terwijl ethische producten lanceren in 2006 nauwelijks aandacht genoot bij de producenten, innoveert in 2008 bijna een op de tien producten in die zin.

belga.be

Het streven naar een goede smaak bij de voedingsproducten staat op de eerste plaats met 84 procent, gevolgd door gebruiksvriendelijkheid (54 procent) en het gezondheidsaspect (46 procent). Dat meldt het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, dat een analyse van de samenstelling en de presentatie van 339 voedingsproducten maakte. In de analyse worden ook de trends van 2008 met die van 2006 vergeleken. De voedselinnovaties die in 2008 in de handel verschenen zijn, werden hoofdzakelijk ontwikkeld in de sectoren van de chocolade (23 procent), de traiteurproducten (23 procent) en de diepvriesproducten (15 procent). Er waren dan weer minder vernieuwingen bij snoepgoed, koekjes en soepen. De Belgische producenten lanceren hoe langer hoe meer voedingsproducten op basis van volledig natuurlijke ingrediënten en producten die op lange termijn de gezondheid bevorderen. Een op de twee producten in België vernieuwt in die richting. De innovaties leggen steeds meer de klemtoon op tijdswinst en richten zich nog altijd tot de consument die graag lekker eet.