M-commerce wordt steeds belangrijker voor e-commerce

Mobiele aankopen met de smartphone of tablet winnen aan belang voor de webhandelaars. Vorig jaar was met 55 procent voor het eerst meer dan de helft van de webshops ook actief in de zogenaamde 'm-commerce'. In 2011 was dit nog maar 15 procent, in 2012 42 procent, zo bleek vandaag uit cijfers die sectororganisatie BeCommerce bekendmaakte.

belga.be

De omzetcijfers voor 2013 zijn nog beter dan wat in januari reeds gemeld werd.

De cijfers komen uit een enquête die uitgevoerd werd bij 600 respondenten uit de sector. Vijfenveertig procent zegt nog niet bezig te zijn met mobiel elektronisch winkelen. Wie nog niet op de mobiele trein gesprongen is, heeft wel plannen. Maar 18 procent zegt geen plannen te hebben. Alle e-handelaars die ook mobiel actief zijn, hebben, uiteraard, een mobiele website. De helft heeft ook een mobiele applicatie.Ook haalde een derde van de bevraagde webwinkels meer dan 10 procent van zijn omzet uit de aankopen via smartphone of tablet. In 2012 was dit 17 procent van de winkels.Kledij en accessoires waren in 2013 het belangrijkste online product. Dan volgen decorartikelen, multimedia en hardware, speelgoed en keukenapparaten.De omzetcijfers die BeCommerce vandaag wereldkundig maakte, zijn nog iets beter dan de cijfers voor 2013 die de Belgische vereniging van online handelaars in januari publiceerde. De omzet van de Belgische e-commerce lag met 1,91 miljard euro, opnieuw een record, 25,7 procent hoger dan in 2012. Voor 2014 wordt een omzet van meer dan 2 miljard euro verwacht, zo blijkt uit de enquête. In januari meldde BeCommerce een totale omzet van 1,8 miljard euro (+18,4 procent) in 2013.