Kaarten Opel Antwerpen liggen nog altijd niet goed

Kaarten Opel Antwerpen liggen nog altijd niet goed

Kaarten Opel Antwerpen liggen nog altijd niet goed

Print
De onzekerheid over de toekomst van Opel-Antwerpen blijft voortduren. Dat is vooral erg voor de 2.700 werknemers in de Scheldestad en de duizenden mensen in de toeleveringsbedrijven.
Het lot van de Antwerpse vestiging lijkt vooral in Duitsland te liggen. De Europese directie werkt immers aan een plan om de fabrieken op het oude continent in een aparte vennootschap onder te brengen, die meer onafhankelijk kan werken van het Amerikaanse moederconcern General Motors (GM).

Vandaag bekijkt de Duitse regering het Europese herstructureringsplan van GM, het moederconcern van Opel. En morgen krijgt de Stuurgroep van GM van een adviesbureau te horen hoe de hele autogroep gereorganiseerd moet worden om tegen 2011 terug overlevingskansen te hebben. Definitieve beslissingen vallen er deze week allicht niet. Wel moet duidelijk worden hoe de kaarten in Duitsland liggen.

Positief voor Antwerpen is dat de Europese top de Franse president toelaat zijn autoindustrie te helpen “als het maar niet protectionistisch is”. Duidelijk is dat zeker niet. Het zet de deur open voor interpretaties. Maar wat Frankrijk mag, mogen Duitsland en de andere landen met Opel-vestigingen nu ook. Zowel de Duitse als de Vlaamse overheden hebben al te kennen gegeven dat ze de Opelfabrieken willen helpen ”zolang het maar niet in een bodemloze put is”. Ook dat laat nog alle mogelijke interpretaties toe, maar de politieke bereidheid is er alvast.

Wat weten we nog met zekerheid? Dat er een immense overcapaciteit is. En dat een hervatting van de autoverkoop niet voor morgen is. Dat er sowieso zwaar bespaard moet worden. Dat Antwerpen met een aflopend model zit. En dat GM vrijdag meedeelde dat het gaat onderhandelen, maar dat de optie van fabriekssluitingen toch ernstig moet worden bekeken.

De kaarten van Antwerpen liggen dus nog altijd niet goed. Veel hangt af van de Duitse solidariteit. Zijn de Duitse vestigingen bereid mee zware klappen te incasseren om Antwerpen tot 2012 aan het infuus te houden in de hoop dat er dan een nieuw model kan worden gebouwd? Of zeggen zij: ’Entschuldigung’, maar eerst oompje en dan oompjes kinderen? De federale en Vlaamse regering moeten er in Berlijn en bij de Europese Commissie maximaal op blijven hameren dat protectionisme niet mag. Merkel gebruikte datzelfde argument bij Obama.

door Johan VAN GEYTE

.

Nu in het nieuws