Belgische voedingsindustrie zit in de lift

Belgische voedingsindustrie zit in de lift

Belgische voedingsindustrie zit in de lift

Print
De Belgische voedingsindustrie doet het goed. Tussen 2005 en 2012 is de omzet van de sector met 47 procent gestegen tot 47,5 miljard euro. Tijdens het eerste semester van 2013 steeg de omzet met 2,7 procent, zo blijkt uit cijfers die Fevia, de Federatie voor Voedingsindustrie, vandaag voorstelde.

Oorzaak van die groei? "De Belgische consument is een veeleisende consument en de sector heeft altijd moeten innoveren en zijn best doen om de beste producten te leveren. Dat zorgt ervoor dat onze producten van erg hoge kwaliteit zijn", zegt Fevia-voorzitter Bernard Deryckere. "We voeren vandaag niet alleen bier en chocolade uit, maar ook producten als vlees en meel- en moutproducten zitten in de lift." Tegen het einde van het jaar zal de omzet van de sector wellicht oplopen tot 48,8 miljard euro, het cijfer dat is vooropgesteld in de FOOD2015 strategie, zegt Deryckere. Die strategie wil tussen 2011 en 2015 een groei op de buitenlandse markten van 5 miljard euro en van 1 miljard euro op de binnenlandse markt. "We are on track". Toch zijn er nog structurele maatregelen nodig om het concurrentievermogen te verhogen. "De arbeidskosten liggen voor onze sector 21,1 procent hoger dan in onze buurlanden en ook de energiekosten zijn hoger", zegt Deryckere. "Deze twee factoren kunnen het voortbestaan van onze sector in gevaar brengen." De voedingsindustrie stelt in België 120.000 mensen te werk.

.

Nu in het nieuws