NSZ: "Nood aan gedragscode voor outletwinkels"

Print
Zelfstandigenorganisatie NSZ (het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) pleit voor een duidelijke gedragscode voor outletwinkels na de "Volt"-reportage van gisteravond. Mode Unie, de bij Unizo aangesloten organisatie voor de modehandel, hekelt de oneerlijke concurrentie.
Bij de federale overheidsdienst Economie (FOD Economie) erkent men het probleem. "Er is geen wettelijke definitie voor outletwinkels", zegt Chantal De Pauw, woordvoerster FOD Economie.

Tijdens een reportage in het VRT-programma "Volt" werd de problematiek van de outletwinkels aangekaart. Zo werden er onder meer kledingstukken verkocht uit de nieuwste collectie, zonder dat er iets aan die stukken scheelde. NSZ en Unizo eisen maatregelen om de modedetailhandel te beschermen. "Er moet een duidelijke gedragscode komen voor outletwinkels waarin staat dat deze winkels enkel kledij van het vorige seizoen die niet voldoende is afgenomen, of kledij met een productiefout, mogen verkopen", laat NSZ weten in een persbericht. Dat is volgens de organisatie de enige manier om de modedetailhandel te beschermen. Mode Unie wil dat de minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte een "grondig onderzoek" opstart. Outletwinkels misleiden de consument en doen aan oneerlijke concurrentie want ze verkopen met verlies en dat is wettelijk verboden, luidt de persmededeling van de organisatie donderdag. De FOD Economie is zich bewust van de problemen met outletwinkels. "De laatste twee jaar hebben we al een tiental klachten ontvangen over de prijsaanduiding in outletwinkels", zegt Chantal De Pauw. Over het fenomeen uit de "Volt"-reportage, werden nog geen klachten ontvangen. "We wachten de risicoanalyse af voor onze inspectie dit fenomeen kan onderzoeken", besluit De Pauw.

.

Nu in het nieuws