Duitse studie ziet beterschap bij autobouwers in Europa

De Europese automarkt kende vorig jaar de slechtste cijfers in 17 jaar, en dit jaar gaat het verder bergaf. Maar ondanks dalende verkoopcijfers slagen de noodlijdende merken er wel in hun verliezen per wagen in de eerste jaarhelft te beperken. Dat blijkt woensdag uit een Duitse studie.

belga.be

Met uitzondering van Renault slaagden alle verlieslatende merken er in de eerste jaarhelft in het verlies per nieuwe wagen in te dammen, zo berekende professor Ferdinand Dudenhöffer van de universiteit van Duisburg-Essen. De trendbreuk is te zien ondanks een daling van 6,6 procent bij de inschrijvingen van nieuwe wagens in Europa. De studie vergelijkt de operationele winst (ebit) van uitsluitend de auto-activiteiten bekeken, samen met de verkoopcijfers. De sterkste vooruitgang werd opgetekend bij het Italiaanse Fiat (nog een verlies van 130 euro per auto, na 384 euro in 2012), de Spaanse Volkswagen-dochter Seat (verlies van 164 euro na 364 euro in 2012) en de Europese afdeling van GM, met Opel (verlies van 414 euro tegen 834 euro). Zelfs Ford (verlies van 843 euro tegen 967 euro) en Peugeot-Citroën (verlies van 349 euro na 510 euro) kenden een verbetering. Renault ging wel nog achteruit, met een verlies van 457 euro per nieuwe wagen in de eerste zes maanden, tegen min 241 euro vorig jaar. Autoexpert Dudenhöffer ziet in de cijfers een teken dat de besparingsinspanningen van de constructeurs vruchten beginnen afwerpen. Ford, GM en PSA kozen ervoor om fabrieken te sluiten. De verwachting is dat de verbetering ook in de tweede helft van dit jaar en in 2014 voortgezet zal worden, luidt het. Overigens presteren de Aziatische autobouwers Toyota, Hyundai en Kia stukken beter. Het Japanse Toyota maakte in de eerste jaarhelft met de bouw van personenwagens 1.801 euro operationele winst per auto.