Brazilië weegt op biervolumes AB InBev in eerste kwartaal

Bierbrouwer AB InBev heeft in het eerste kwartaal van 2013 minder bier verkocht dan wat analisten hadden verwacht. Dat is voor een groot stuk te wijten aan een zwakkere bierverkoop in Brazilië en de VS. In februari waarschuwde de brouwgroep al voor "een uitdagend en onzeker" 2013.

belga.be

De ebitda (winst vóór intresten, belastingen en afschrijvingen en waardeverminderingen) exclusief bepaalde items viel terug tot 3,43 miljard dollar, waar 3,57 miljard dollar verwacht werd. De nettowinst in het eerste kwartaal nam op jaarbasis wel toe met 12 procent, tot 1,853 miljard dollar.De totale volumes die de Leuvense bierbrouwer verkocht, vielen met 4,1 procent terug. Het volume eigen bieren nam met 4 pct af en het volume niet-bieren met 4,8 pct. Het biervolume in Brazilië zakte met 8,2 procent, te wijten aan het vervroegde carnaval in Rio de Janeiro en slechter weer dan normaal. Ook een zwakkere groei van het besteedbaar inkomen van de Braziliaanse gezinnen en een hoge inflatie knabbelden aan de verkoopvolumes. "Hoewel het duidelijk is dat 2013 in zijn totaliteit een moeilijk jaar zal zijn voor Brazilië, hebben we onze commerciële plannen aangepast en verwachten we dat er zich een verbetering van de volumeprestaties zal voordoen naarmate het jaar vordert", klinkt het. De bierbrouwer gaat echter al voor heel 2013 uit van een stabiele of 'lage eencijferige daling' van de biervolumes in Brazilië. Ook in de VS zag AB InBev de bierverkoop aan groothandelaars dalen met 5,2 procent, en aan kleinhandelaars met 4,1 pct. Ook in de VS speelde slechter weer een rol alsook een "tijdelijke druk op het beschikbaar consumenteninkomen".In China deed AB InBev het wel goed. De volumes groeiden er met 15,5 pct, door goede prestaties van de merken Budweiser en Harbin, versterkt door succesvolle campagnes rond Chinees Nieuwjaar.Brouwer AB InBev, die met de goedkeuring van de Amerikaanse autoriteiten onlangs de laatste horde nam voor de volledige overname van het Mexicaanse Grupo Modelo, probeert vooral te groeien in opkomende markten en door te innoveren in al ontwikkelde markten.