Een op de vijf transportbedrijven heeft problemen door laattijdige betalingen

Een op de vijf transportbedrijven heeft problemen door laattijdige betalingen

Een op de vijf transportbedrijven heeft problemen door laattijdige betalingen

Print
Eén op de vijf transportbedrijven kampt met liquiditeitsproblemen die voornamelijk veroorzaakt worden door laattijdige betalingen van de opdrachtgevers. Dat blijkt volgens Febetra uit een enquête van het Instituut voor Wegtransport en Logistiek België.
De federatie van de Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners vraagt dat de betalingstermijn overeenkomstig een Europese richtlijn beperkt wordt tot 30 dagen.

De enquête van het Instituut voor Wegtransport en Logistiek België over het vierde kwartaal van 2012 geeft aan dat de betalingstermijnen in de transportsector in de praktijk gemiddeld 53 dagen bedragen. Door liquiditeitsproblemen ten gevolge van laattijdige betalingen nemen ook de faillissementen toe. Ten opzichte van 2008 steeg het aantal faillissementen in de sector van transport en logistiek met meer dan 40 procent, zegt Febetra donderdag in een mededeling. Een Europese richtlijn van februari 2011 ter bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties beperkt de betalingstermijnen tot 30 dagen en geeft de bedrijven de mogelijkheid om bij het vervallen van die termijn intresten en invorderingskosten te eisen. De lidstaten moesten de richtlijn uiterlijk op 16 maart 2013 in nationale wetgeving omzetten. "België heeft tot op vandaag zijn huiswerk niet gemaakt", aldus Febetra. De beroepsorganisatie betreurt dit des te meer omdat de maatregel geen budgettaire impact voor de overheid heeft.

.

Nu in het nieuws