"Overname Grupo Modelo ging nooit over de Amerikaanse markt"

Print
Het doel van de overname van Grupo Modelo door AB InBev was nooit de Amerikaanse markt. Met die woorden minimaliseerde de top van de Belgisch-Braziliaanse bierreus uit Leuven de voorgestelde aanpassing van de overnameplannen van de Mexicaanse brouwer van Corona na bezwaren van de Amerikaanse concurrentieautoriteiten.

"De originele deal ging nooit over de VS. De focus lag altijd op de Mexicaanse markt en de rest van de wereld met Corona als een globaal merk", zei CEO Carlos Brito woensdag bij de voorstelling van de jaarresultaten. "We denken dat we meer kunnen doen met Corona. Kijk gewoon naar wat we gedaan hebben met Budweiser." Brito was voor het overige karig met commentaar over de deal. "De deal ging altijd over de Mexicaanse markt en buitenlandse groei buiten de VS", voegde CFO Felipe Dutra toe. Vorig jaar kondigde AB InBev de volledige overname van Grupo Modelo aan voor 20 miljard dollar. Het bedrijf heeft reeds de helft van de Corona-brouwer in handen. De Amerikaanse autoriteiten vrezen echter dat de concurrentie op de Amerikaanse biermarkt in het gedrang zal komen omdat het bedrijf met Budweiser reeds een dominante speler is, en trokken naar het gerecht om de deal tegen te houden. AB InBev stelde daarop een nieuwe Corona-deal voor waarin het een Mexicaanse brouwerij verkoopt alsook de rechten voor de Amerikaanse markt. De brouwer voert nu onderhandelingen met de Amerikaanse autoriteiten om een oplossing te vinden en de rechtszaak is opgeschort tot 19 maart. Brito weigerde aan te geven wanneer de deal met het Amerikaanse ministerie van Justitie afgerond zou kunnen worden en verwees daarbij naar de onderhandelingstermijn van dertig dagen.