Minder kleding verkocht tijdens eindejaarsperiode

Print
In de eindejaarsperiode, aan de vooravond van de koopjes die op 3 januari starten, hebben de zelfstandige kledingwinkels acht procent minder verkocht dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Luc Ardies, directeur van de Winkelraad van ondernemersorganisatie Unizo.
De mindere verkoop is te wijten aan het huidige economische klimaat en de slechte weersomstandigheden. De voedingsector en andere typische "cadeausectoren" deden het dan weer wel goed.

Tijdens de eindejaarsperiode en de koopzondagen heeft 41 procent van de modewinkels minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, aldus Ardies. Daarnaast haalde 35 procent hetzelfde resultaat. Een op de vijf winkels deed het beter dan vorig jaar. De voornaamste reden voor de daling in de verkoop legt Ardies bij het huidige economische klimaat. Bovendien hadden de koopzondagen te lijden onder de hevige regenval. De mode doet het in december traditioneel wat slechter dan voeding en elektrozaken, of andere typische "cadeausectoren", verduidelijkte Ardies. De mindere verkoop van de modewinkels wordt zo gecompenseerd, waardoor tijdens de eindejaarsperiode de complete verkoop met 2 procent toenam in vergelijking met vorig jaar. Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) ziet in het najaar een dalende verkoop bij de modedetailhandel. Uit een rondvraag bij 372 modehandelaars stelt de ondernemersorganisatie vast dat 66 procent van de handelaars hun verkoop zag dalen, gemiddeld met 7 procent.

.

Nu in het nieuws