Eerste toeleverancier Ford zal deuren sluiten

Eerste toeleverancier Ford zal deuren sluiten

Eerste toeleverancier Ford zal deuren sluiten

Print
Op de ondernemingsraad die vanochtend om 9 uur van start ging bij Ford-toeleverancier SML, is de intentie tot sluiting van het bedrijf aangekondigd. Met bijna uitsluitend Ford Genk als klant, kan SML niet meer alleen overleven als Ford ermee ophoudt. Om 10u zal dit scenario zich herhalen bij Lear Corporation, om 11u bij IAC en tot slot om 12u bij Syncreon.

"We hebben zonet de mensen geïnformeerd", zegt Hasan Duzgun, hoofdafgevaardigde van het ACLVB bij SML. "Heel wat mensen zijn naar het bedrijf gekomen om de formele beslissing te vernemen. De duidelijkheid over hun lot is er nu. We zullen nu de procedure in het kader van de Wet Renault opstarten. Het spreekt voor zich dat we daarbij dezelfde voorwaarden zullen eisen als de mensen bij Ford." Bij deze 4 toeleveranciers werken zowat 1.500 mensen.De toeleveranciers zullen wel nog verder werken op het ritme van Ford Genk. Dat wil zeggen dat er mogelijk nog tot 2014 prestaties moeten geleverd worden. Dat precies nu de sluiting wordt aangekondigd, heeft te maken met het feit dat de laatste arbeider die voor brugpensioen op 50 jaar in aanmerking kan komen, zopas 50 is geworden. Vanaf 1 januari vervalt sowieso de mogelijkheid om op die leeftijd met vervroegd pensioen gestuurd te worden.

Nu in het nieuws