Park Spoor Oost is een schitterend idee voor Borgerhout

Een van de meest tot de verbeelding sprekende punten uit het Antwerpse programma van de sp.a is het plan voor Park Spoor Oost. Die naam doet uiteraard meteen een bel rinkelen. De realisatie tussen 2006 en 2009 van Park Spoor Noord gaf een vitale impuls aan de wijken Dam, Stuivenberg en Seefhoek. Het nieuwe park maakte bovendien van Antwerpen in één klap de meest groene stad van Vlaanderen.

Gva.be

Het is een gouden wet van de marketing: herhaal je successen. Naast de Noordersingel, tussen Hof ter Lo (Trix) en de Schijnpoort, ligt een ander spoorwegemplacement dat in aanmerking komt voor een herbestemming als park. Het zou verse zuurstof kunnen genereren voor Borgerhout, het dichtstbevolkte district waar 42.570 mensen op elkaar gepakt wonen zonder veel groen en vlak bij de ongezonde Singel en Ring.

Zo groot als Spoor Noord (24 hectare, waarvan 18 hectare park) kan Spoor Oost (18,8 hectare) niet worden, omdat de NMBS ook in de toekomst een deel van het gebied nodig heeft. Maar er blijft voldoende oppervlakte over om een groene long te ontwikkelen die bijvoorbeeld een stuk groter is dan het Stadspark (11 hectare).

Is het idee van de sp.a realistisch? Er moet uiteraard eerst een overeenstemming worden bereikt met de NMBS. Voor Spoor Noord kreeg de stad de grond voor een symbolische euro, in ruil waarvoor de spoorwegen 200.000 vierkante meter mochten ontwikkelen. Misschien kan er voor Spoor Oost een soortgelijke deal worden gemaakt.

Er moet ook een financieringsplan komen. De sp.a oppert de mogelijkheid om een stuk van de kostprijs terug te verdienen door de ontwikkeling van kantoren, woningen en scholen op een deel van het domein. Maar het is de vraag of die inplantingen wel de zegen kunnen krijgen van Europa, dat strenge milieunormen stelt aan nieuwe woonzones in de nabijheid van drukke verkeersaders.

Voor Spoor Noord werd de kostprijs van 41 miljoen verdeeld tussen Europa, de federale en Vlaamse overheid en de stad. In het huidige economische klimaat is dat misschien niet onmiddellijk haalbaar. Maar na regen komt altijd weer zonneschijn, nietwaar.

In elk geval willen we het plan voor Park Spoor Oost met enthousiasme ondersteunen, welke partijen er straks ook tot de coalitie behoren. Het verhaal van Spoor Noord heeft bewezen wat zo’n project kan betekenen voor een stadsdeel.

Lex Moolenaar Senior writer gvabrieven@concentra.be