Stad is rijp voor groot offensief internationale citymarketing

De koopjesmaand juli is in de stad ondanks het tegenvallende weer bevredigend afgesloten, met ongeveer dezelfde resultaten als vorig jaar. Het winkelcentrum in de Stadsfeestzaal aan de Meir registreerde 7% meer bezoekers dan vorig jaar en kreeg op topzaterdagen zelfs tot 50.000 koop- en kijklustigen over de vloer.

Gva.be

Antwerpen is in juli weer massaal overspoeld door Nederlanders. Traditiegetrouw leverden ook de andere buurlanden een flinke bijdrage aan onze lokale economie. De jongste jaren nam ook de belangstelling uit de Zuid-Europese landen - vooral Spanje - toe. Zelfs het aantal toeristen uit het geteisterde Griekenland steeg vorig jaar met 46% in vergelijking met 2010. Crisis? Hoezo crisis?

Helemaal nieuw is de forse toename van het aantal bezoekers uit groeilanden zoals India, Brazilië en vooral Rusland. Vorig jaar telden de toeristische diensten 30.000 Russen, die gemiddeld 150 euro per persoon per nacht besteedden. Dat zijn hoopgevende berichten, want we gaan er met enig chauvinisme van uit dat deze pioniers uit de groeilanden na hun terugkeer in het thuisland massaal mond tot- mondreclame maken voor onze fantastische cultuur- en shoppingstad.

Hoe zijn deze positieve trends te verklaren? Voor de toeristen uit de groeilanden is het simpel: daar krijgen steeds meer nieuwe kapitaalkrachtigen voor het eerst de kans om de wereld rond te reizen. De oude Europese kunststeden komen dan snel in beeld. En de naam Rubens heeft daarbij een magnetisch effect.

Maar Antwerpen krijgt internationaal ook steeds meer naam als shoppingstad. Anders dan wereldsteden zoals Londen, Parijs of Rome, vind je er een zeer compleet en divers aanbod op een gebied van amper een vierkante kilometer, waar de toerist ook nog allerlei historische gebouwen tegenkomt. Antwerpen is stad en dorp tegelijk. Dat maakt de stad buitengewoon geschikt voor een verblijf van één of enkele dagen.

De overheid en de middenstand spelen ook steeds doeltreffender in op deze opportuniteiten. Volgens Unizo werken de winkeliersverenigingen van de binnenstad beter samen dan vroeger, met succesvolle acties als resultaat. Bovendien profileert de stedelijke dienst Toerisme de stad ook steeds meer als winkelstad. Antwerpen lijkt rijp voor een groot offensief qua internationale citymarketing in de volgende legislatuur.

Lex Moolenaar Senior writer gvabrieven@concentra.be