Verzorgingsproducten en Azië stuwen omzet Unilever

Verzorgingsproducten en Azië stuwen omzet Unilever

Verzorgingsproducten en Azië stuwen omzet Unilever

Print
Unilever heeft in de eerste helft van 2012 de verkoop van onder meer persoonlijke verzorgingsproducten flink zien stijgen. Daardoor ging de omzet van het gehele Brits-Nederlandse concern met 11,5 procent omhoog tot 25,4 miljard euro. In Europa was sprake van een daling van de omzetgroei, maar dat werd ruim gecompenseerd door de Amerikaanse en vooral Aziatische activiteiten van het concern.

De bedrijfswinst kwam in de eerste 6 maanden van dit jaar uit op 3,4 miljard euro, een stijging met 4 procent. De nettowinst bedroeg 2,4 miljard, een plus van 1 procent. De tak Persoonlijke Verzorging, met merken als Dove en Axe, droeg met een onderliggende omzetgroei van ruim 10 procent over het kwartaal en de eerste 6 maanden fors bij aan de prestaties van Unilever. Daarentegen bleven Voedingsmiddelen en IJs en dranken (onder meer Ola en Ben&Jerry's) achter, waarbij de verkoopvolumes in het afgelopen kwartaal daalden. Dat werd wel iets gecompenseerd door hogere prijzen. Topman Paul Polman sprak in een toelichting van "solide en consistente resultaten". Daarbij realiseerde Unilever "wederom volumegroei die beter was dan onze markten in wereldwijd verslechterende economische omstandigheden en een aanhoudend sterk concurrerende omgeving". Financieel topman Jean-Marc Huët zei tevreden te zijn over de resultaten in Europa. Hij wees op het slechte weer van de afgelopen maanden, waardoor er weinig ijsjes over de toonbank gingen. Ook zei Huët dat gezien de zeer zwakke economische situatie in het zuiden van Europa, Unilever in andere Europese landen juist wel sterk presteerde. Unilever meldde verder de eerder uitgesproken verwachting van een licht hogere winstmarge voor heel 2012 te handhaven.

.

Nu in het nieuws