Operaplein wordt een grote verrijking voor de stad

Print
De plannen voor het nieuwe Operaplein zijn maandagavond aan vierhonderd geïnteresseerde Antwerpenaars voorgesteld. Zoals te verwachten viel bij een Antwerps publiek, waren de reacties verdeeld. Sommige toehoorders zijn superenthousiast, anderen vrezen dat de hogere gebouwen in het ontwerp het historisch karakter van de binnenstad zullen schaden.
Het plan van 401 miljoen euro, dat in 2018 afgewerkt moet zijn, zal het aanzicht van het hart van de stad ingrijpend veranderen. Auto’s verdwijnen onder de Leien en er ontstaat een 120 meter lang en 55 meter breed plein, dat het huidige mierennest met zijn verkeerschaos moet vervangen door een oase van open ruimte en rust. Ook de Rooseveltplaats wordt weer leefbaar, door het verdwijnen van een aantal bussen.

Ik vind dat de begin dit jaar overleden Catalaanse architect Manuel de Solà-Morales een indrukwekkend plan heeft uitgetekend. De aanwezigheid van hogere gebouwen op de Leien hoeft niet te storen, zoals de huidige ontwikkeling in de buurt van Park Spoor Noord en de Italiëlei bewijzen. Veel belangrijker is dat na de heraanleg van het Koningin Astridplein, de De Keyserlei en de tweede fase van de Leien nu ook de resterende ruimtes tussen het Centraal Station en de Meir worden vernieuwd.

Voeg hierbij het plan voor de Scheldekaaien, de ontwikkeling van het Eilandje en nieuwe stadsdelen zoals Regatta op Linkeroever en Nieuw Zuid, en je kan niet anders dan toegeven dat de stad in de eerste decennia van deze eeuw grondig wordt vernieuwd. En het houdt niet op, want de bevolkingsexplosie van de komende jaren zal het stadsbestuur verplichten om te blijven bouwen.

Interessant aan het plan voor het Operaplein is ook dat de Antwerpenaars de kans krijgen om te kiezen uit drie scenario’s voor de fasering van de werkzaamheden. Wordt de werf helemaal afgesloten voor auto’s, blijft er één rijvak in elke richting open of wordt het een afwisseling van de twee? Het lijkt me een keuze tussen korte en langere pijn met respectievelijk heel veel of wat minder hinder voor het autoverkeer.

Wat het ook wordt, daar moeten we niet kinderachtig over doen, die hinder zal aanzienlijk zijn. Maar het eindresultaat zal bijdragen tot een mooiere, betere stad. Daar twijfelen we niet aan.

door Lex Moolenaar

.

Nu in het nieuws