Heineken snijdt harder in kosten

Print

Heineken snijdt harder in kosten

De Nederlandse bierbrouwer Heineken lanceert een nieuw bezuinigingsprogramma. Dat maakte het bedrijf bekend. De bierbrouwer onthoudt zich voorlopig van een voorspelling voor 2009.

De omzet in 2008 bedroeg 14,3 miljard euro, 27 procent meer dan een jaar eerder.

De operationele winst voor bijzondere uitgaven kwam uit op 1,93 miljard euro, elf procent meer dan in 2007. Onder de streep hield Heineken 1,01 miljard euro over. De resultaten komen nagenoeg overeen met de verwachting van analisten. Heineken, de op twee na grootste brouwer in de wereld, heeft last van flinke tegenwind door een sterk dalende vraag in de Verenigde Staten en Europa, en een dalende Britse munt. In totaal verkocht Heineken 161,5 miljoen hectoliter bier. Consumenten in de Verenigde Staten en West-Europa dronken minder Heineken als gevolg van het slechte economisch klimaat. In zogeheten opkomende markten, zoals Afrika en Azië, wist Heineken wel meer bier te verkopen, evenals in Oost-Europa. "De afzwakking van de economie betekent echter dat het langer zal duren voordat we de gestelde doelen kunnen verwezenlijken", aldus topman Jean-François van Boxmeer. Heineken zal dan ook extra kostenverlagingen doorvoeren, bedrijfsonderdelen herstructureren en de prijsstelling verbeteren.

.

Nu in het nieuws