Verdiende financiële zuurstof voor het Ballet

Print
Vandaag kondigen het Ballet van Vlaanderen en de Beurs voor Diamanthandel een nieuwe structurele samenwerking aan. De Beurs gaat het Ballet dit jaar ondersteunen met een bedrag van 25.000 euro, er komt een gezamenlijk logo en er zijn plannen voor onder meer een exclusief juweel en een fotoboek.
Het is hartverwarmend dat twee authentieke Antwerpse instellingen zich met elkaar verbinden in dit partnership. De Beurs voor Diamanthandel is al sinds 1904 een van de belangrijkste spelers op de markt voor geslepen diamant. Voor het eerst engageert het huis zich nu ook in het cultuurleven. Dat verdient applaus.

Voor het Ballet betekent dit een grote opsteker. Het cultuurhuis dat in 1969 is opgericht door Jeanne Brabants, presteert de jongste jaren onder artistiek directeur Kathryn Bennetts op een bijzonder hoog niveau, maar zakelijk leider Chantal Pauwels heeft het moeilijk om financieel de eindjes aan elkaar te knopen.

Het is niet evident om het Ballet met 52 dansers uit 16 landen uit de rode cijfers te houden. De overheid levert weliswaar haar bijdrage, maar 5,7 miljoen is geen vetpot als je bedenkt dat bijvoorbeeld het Nationale Ballet in Nederland meer dan het dubbele ontvangt.

Aan gebrek aan belangstelling ligt het niet. Voor de herneming van de voorstelling van Doornroosje in de Stadsschouwburg zijn al 13.000 tickets verkocht, een bezettingsgraad van 93 procent voor de tien voorstellingen. Dat is ook geen wonder, want met dansers als Wim Vanlessen en Aki Saito levert het Ballet van Vlaanderen absolute topkwaliteit die overal ter wereld hoog wordt gewaardeerd.

Helaas leven we in het tijdperk van de kaasschaaf, waarin culturele instellingen niet mogen rekenen op de overheid als wilde weldoener, maar veeleer als een strenge rentmeester die voortdurend nadenkt over nieuwe herstructureringen die de kosten kunnen drukken.

Het Ballet van Vlaanderen en de Beurs voor Diamanthandel hebben enkele belangrijke kenmerken gemeen: niveau, vakmanschap en passie. Het bewerken van een ruwe diamant tot een juweel is goed te vergelijken met het traject dat een jonge danser aflegt om uit te groeien tot een topper. Daarom begrijp ik heel goed waarom de beide instellingen elkaar hebben gevonden. Laten we hopen dat dit initiatief navolging krijgt, want het Ballet verdient het.

door Lex Moolenaar

Nu in het nieuws