Regeringsvorming: We zijn er nog niet...

Print
Niets dan lachende gezichten gisteren bij de onderhandelaars. Begrijpelijk. Een probleem oplossen dat bijna een halve eeuw als een scherpe kiezelsteen in de schoenen van de Belgisch politiek zit, dat vraagt champagne.
p>Ik stel voor om die nog even in de koelkast te laten. Er kan nog veel fout lopen vooraleer Brussel-Halle-Vilvoorde werkelijk is gesplitst onder de – redelijke – voorwaarden die woensdagavond werden afgesproken tussen de acht partijen.

Er is het aloude adagium dat er slechts een akkoord is over een onderdeel vanaf het moment dat er over alles een akkoord is. En dat ‘alles’ houdt nog veel in.

Gisteren zijn de onderhandelaars begonnen aan de financieringswet en de fiscale autonomie van de deelstaten. Daar is al heel veel over gestudeerd en gerekend. Dat zou dus relatief vlug kunnen verlopen.

Vervolgens komen de bevoegdheidsoverdrachten aan bod. Nu de N-VA er niet meer bij is, kan dat wat vlugger gaan. Alhoewel. Net als voor de financieringswet komt ook hier de netelige kwestie van Brussel bij kijken.

Hoeveel extra centen krijgt de hoofdstad? Er is sprake van een slordige 600 miljoen euro… Wat staat daar tegenover? Wordt Brussel een quasi volwaardig gewest? Krijgt het ook gemeenschapsbevoegdheden, bijvoorbeeld het kindergeld?

En als dat allemaal geregeld is, wacht de zwaarste opdracht: de begroting. Er moet volgend jaar 7 à 8 miljard euro gevonden worden. Laat ons even optimistisch zijn en veronderstellen dat ongeveer de helft kan gerealiseerd worden via besparingen die u en ik niet onmiddellijk gaan voelen.

Blijft over: 3 à 4 miljard uit nieuwe inkomsten. Nieuwe belastingen. Hoe gaan de liberale partijen die slikken? In het bijzonder de MR, die met B-H-V al zoveel heeft moeten toegeven? Gaat Charles Michel nóg een knieval maken?

Om de zaken niet te ingewikkeld te maken zwijgen we dan nog zedig over delicate onderwerpen als migratie en energiebeleid, nochtans ook gesneden koek voor stevige communautaire en ideologische discussies.

Wat we bedoelen is dat er onderweg nog meer dan één wiel van de wagen kan bollen vooraleer B-H-V echt gesplitst is.

Door Paul Geudens

.

Nu in het nieuws