De Sint-Anna veerdienst. — © Victoriano Moreno
Pendelaars willen tweede veerboot behouden: “Schandelijk, Linkeroever doet er precies weeral niet toe”
De tweede veerboot die sinds april vorig jaar passagiers van links naar rechts brengt op de Schelde, vaart vandaag voor de laatste keer. Minister Lydia Peeters van Mobiliteit (Open Vld) voerde de tweede boot in tijdens de werken aan de liften van de Voetgangerstunnel, maar die zijn nu hersteld. Pendelaars zijn unaniem dat ze de tweede veerdienst willen behouden. “Zeker tijdens de spitsuren is een tweede boot nodig.”
De veerdienst kreeg er in april een tweede boot bij die passagiers van Sint-Anneke op Linkeroever naar het Steenplein op rechteroever vervoert en omgekeerd. De tweede boot werd ingelast door de werken aan de liften in de Sint-Annatunnel. De liften zijn nu hersteld waardoor de tweede veerboot weer verdwijnt. De petitie om de tweede boot te behouden werd online al door meer dan drieduizend mensen ondertekend.
De Sint-Anna veerdienst. — © Victoriano Moreno
Vele pendelaars gebruiken de veerdienst dagelijks en zijn dus niet blij met de afschaffing. “Ik gebruik de veerboot vijf tot zes keer per week”, vertelt Bastiaan Insel (29). “De stad wil niet dat je met de auto komt, dus parkeer ik mijn auto op Linkeroever en ga ik verder met de boot. Dat ze de tweede boot nu afschaffen, vind ik schandelijk. Zo krijgen we weeral de boodschap dat Linkeroever er niet toe doet. De overheid spelt ons de les over dat we niet mogen discrimineren, maar wat met alle invaliden die op Linkeroever wonen en rekenen op de veerdienst?”
Bastiaan Insel. — © Victoriano Moreno
Peter Michielsen (56) werkt in Doel en begeeft zich dus elke dag naar de andere oever. Dat doet hij afwisselend met de veerboot en door de voetgangerstunnel. “Ik vind het heel jammer dat de tweede boot niet meer zal varen. Met de boot is het ook veel leuker, zeker als het mooi weer is. Dan zit het dek goed vol. De voetgangerstunnel heeft zijn gebreken. De liften zijn traag en vaak kapot. Met mijn speedpedelec zijn de roltrappen best moeilijk en de Kennedyfietskoker kan ik niet gebruiken, want die rails zijn te smal voor mijn fietsbanden.”
Peter Michielsen. — © Victoriano Moreno
Elke donderdag krijgen de roltrappen van de Sint-Annatunnel een onderhoud en zijn ze dus buiten gebruik. Vicky Meulenaere (44) vraagt zich af wat dat zal geven als de tweede veerboot er niet meer is. “Enorme files gaan er staan aan de liften op donderdag. Nu staan ze soms al tot in de helft van de tunnel aan te schuiven, dus dat wordt alleen maar erger. De Kennedyfietstunnel is geen doen. Die gebruik ik al jaren niet meer. De helling van de trap is zo steil dat het fysiek enorm zwaar is om je fiets boven te krijgen.”
Vicky Meulenaere. — © Victoriano Moreno
De pendelaars hopen op een alternatieve oplossing in plaats van de boot gewoon te schrappen. “Deze week was de tweede boot even defect”, vertelt Vicky. “Toen ging de ene boot in plaats van om het halfuur elk kwartier over en weer. Dat is misschien wel een goedkoper alternatief, maar zo blijft de capaciteit wel hetzelfde. Of dat ze op zijn minst tijdens de spitsuren twee boten inzetten.”
Van het kostenplaatje voor de veerdienst, schrokken ook Bruno en Nancy. “1,8 miljoen euro voor de veerdienst las ik in de krant”, zegt Bruno. “Dat is veel geld, maar ik vind wel dat het voor een stad als Antwerpen vanzelfsprekend is dat er een goede veerdienst voorhanden is. En gezien de drukte op de boot is een boot om het kwartier echt wel nodig.” Bruno en Nancy wonen op Linkeroever, maar trekken geregeld de stad in. “Soms nemen we ook de tram, maar de boot is toch iets speciaals. Veel gezelliger”, zegt Nancy.
Nancy en Bruno. — © Victoriano Moreno
Niet alleen de passagiers laten hun ongenoegen horen, ook Tom Waes is niet te spreken over de afschaffing. Eerder deze week postte hij op Instagram zijn mening over de nieuwe dienstverlening. “De Ring van Antwerpen zit muurvast, de oprit Linkeroever is afgesloten, de roltrappen (van de Sint-Annatunnel, red.) werken om de haverklap niet maandenlang, en jullie schaffen doodleuk een veer af (...) Noemen jullie dat dienstverlening?”
Hoofdpunten
Na de anticlimax op de Bosuil: “Antwerp heeft de spelers én het niveau om er zondag in Genk weer te staan”
Opgepakte verdachte voor moord op Tamara (33) is ex-vriend: “Toen hij die 400.000 euro niet kreeg, is hij het bij haar thuis gaan halen”
Amir Bachrouri versus online bagger in ‘Helden Van Het Internet’: “Dus dat ‘onnozelaarke’ wordt echt serieus genomen?”
Baandancing De Toverfluit moet nu echt sluiten: “We vinden het erg voor de klanten, maar corona heeft te veel kapot gemaakt”
MEER OVER Mobiliteit Antwerpen
Drabstraat gedurende een maand onderbroken voor de aanleg van een verkeersplateau
Zelfstandige ondernemers bezorgd over nieuw parkeerbeleid van de stad
Plots rijden we richting ‘Liège’ in plaats van ‘Luik’ op snelweg: “Geen sprake van een vergissing”
“Verwijder garagepoorten en beperk aantal auto’s per uur”: zo kan luchtkwaliteit in Antwerpse ‘street canyons’ verbeteren