Het viaduct in Merksem gaat pas over 2 jaar weg. De bouw van de bypass start dit jaar al.© Robin Fasseur

Bouw tijdelijke snelweg in Merksem begint dit najaar, sloop viaduct pas over 2 jaar

Merksem -

Lantis heeft vorige week een omgevingsvergunning aangevraagd om de bypass te bouwen. Dat is de tijdelijke snelweg langs het viaduct van Merksem. De bouw ervan begint in principe dit najaar.

Patrick Van de Perre

Op de sloop van het viaduct is het nog twee jaar wachten. In de plaats van het viaduct komt een verdiepte en overkapte snelweg. Drie Ringparken zullen de verbinding in Antwerpen-Noord compleet maken.

Voor de aannemer kan starten met de afbraak van het viaduct, moet er eerst een tijdelijke snelweg gebouwd worden die het verkeer zal opvangen. “De bypass is een belangrijke maatregel die ervoor moet zorgen dat Antwerpen bereikbaar blijft tijdens de afbraak van het viaduct”, zegt de CEO van Lantis Luc Hellemans.

Als alles goed gaat, start de aannemer nog dit najaar met de bouw van de bypass. “Vorige week hebben we de vergunning ingediend. Nu is het wachten tot ons dossier volledig wordt verklaard. Daarna loopt het openbaar onderzoek”, vervolgt Luc Hellemans.

De bypass is opgesplitst in twee delen, een noordelijk en een oostelijk gedeelte. Bypass Noord loopt van de Jozef Masurebrug tot aan het Sportpaleis, bypass Oost loopt van het Sportpaleis tot aan Antwerpen-Oost.

De bypass zal bestaan uit 2 keer 3 rijstroken. Waar er voldoende plaats is, wordt de bypass volledig naast het viaduct gebouwd. Waar er onvoldoende plaats is, zoals bijvoorbeeld ter hoogte van het Sportpaleis, zal een deel van de bypass bestaan uit de helft van het bestaande viaduct.

“We beseffen dat dit een belangrijke impact heeft op wie vandaag vlak langs de snelweg woont. Daarom investeren we in geluiddempende maatregelen, die ervoor zorgen dat de situatie met de bypass niet erger is dan de situatie zoals ze vandaag is”, aldus nog Luc Hellemans.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners