Zaakvoerster Orfa De Fruytier en haar moeder Marie-Thérèse Vollaert die in 1973 met lingeriezaak Svelta begon. — © Victoriano Moreno
Lingeriezaak Svelta bestaat 50 jaar: “80% van de vrouwen draagt een verkeerde beha”
Lingeriezaak Svelta op de Turnhoutsebaan in Deurne viert haar gouden jubileum. Vijftig jaar geleden pionierde Marie-Thérèse Vollaert door vanuit Parijs en Italië lingerie in Antwerpen te introduceren. Sinds 2012 zwaait dochter Orfa De Fruytier er de plak. “Wist je dat 80% van de vrouwen een verkeerde beha draagt?”, vraagt Orfa. “Met onze service en ervaring proberen wij het verschil te maken.”
Svelta op de Turnhoutsebaan in Deurne is een naam die ze in heel de provincie kennen. Voor een speciaalzaak in lingerie willen klanten duidelijk nog een afstandje afleggen. En de mond-tot-mondreclame doet de rest. Voor heel veel klanten is het een familiegebeuren. Eerst komt de mama, als jonge vrouw, alleen. Later neemt ze haar dochter(s) mee. En nog later sluiten de kleindochters aan. En zo krijgt ook Marie-Thérèse Vollaert, de mama van huidige zaakvoerster Orfa Fruytier, nog heel bekende gezichten over de vloer.
Marie-Thérèse nam in 1973 lingeriewinkel Huis Van Den Brande over, toen nog gevestigd op de Turnhoutsebaan 60. Ze veranderde de naam al snel in Svelta, het enige merk dat bij het begin van de winkel verkocht werd. Een paar jaar later verhuisde de winkel naar de Turnhoutsebaan 30, waar Svelta tot op vandaag gevestigd is.
Lingeriezaak Svelta op de Turnhoutsebaan in Deurne. — © Victoriano Moreno
K-cup
Begin jaren 70 beperkte het aanbod zich tot korsetten. Niet bepaald mooi of sexy, maar het deed wat het moest doen. “De kleuren beperkten zich tot zwart en wit en de maten gingen tot een C-cup”, herinnert Marie-Thérèse zich. “Maar al snel ben ik Europa rondgereisd naar modebeurzen in Parijs en Italië om dat aanbod te vergroten. Daar kon ik ook D-cups aankopen, iets wat toen in België vrijwel niet te vinden was. Ook de meer modieuze modellen haalde ik zo naar de winkel, in verschillende kleuren, maten en vormen.”
Een pionier in de lingerie, zo kan je Marie-Thérèse wel noemen. Het aanbod evolueerde dan ook pijlsnel. “Vandaag gaan we tot een K-cup”, zegt dochter Orfa die in 2012 de zaak overnam en op dat moment al jaren mee in de winkel stond. “Lingerie heeft een enorme evolutie doorgemaakt naar iets mooi, verleidelijk én stevig. Ook het modebeeld is veranderd: er zijn jarretels bijgekomen, kant, badmode... Bikini’s en tankini’s (dat hebben we moeten googlen, het zijn bikini’s die de buik bedekken, red.) zijn enorm in trek, bijvoorbeeld.”
Naast badmode kwamen er ook nachtkleding en zomerkleedjes bij. Svelta is ook erkend om borstprotheselingerie te verkopen. En ook mannen kunnen intussen komen shoppen naar pyjama’s, ondergoed en zwembroeken.”
Badmode is in. — © Victoriano Moreno
Transparante lingerie in trek
Maar de focus ligt op lingerie. En daar kennen Marie-Thérèse en haar dochter Orfa letterlijk alles van. “Wist je dat 80% van de vrouwen een verkeerde beha draagt?”, vraagt Orfa.
Als liefhebber, maar een leek als het op lingerie aankomt, moet ondergetekende ‘nee’ schudden. “Een goede beha koop je niet zomaar”, zegt Orfa. “Daarom dat wij ook tijd maken voor onze klanten om samen de juiste beha te vinden. Een beha moet goed zitten, dan pas kijken we naar kleuren. Met die service en onze ervaring proberen we het verschil te maken. En een goede beha, daar doe je jaren mee. Iets wat je koopt in een ‘gewone’ kledingwinkel, is na een paar maanden al stuk.”
Voor de modebewuste lezers vragen we ook naar de trends van het moment. “Lingerie volgt de kledingmode”, zegt Orfa. “Dus voor deze zomer betekent dat véél kleuren. Maar we merken ook dat de doorschijnende, transparante lingerie het erg goed doet. Dat zijn vaak niet-voorgevormde beha’s. Veel vrouwen denken dat die minder stevig zijn dan de voorgevormde modellen, maar het tegendeel is waar. De niet-voorgevormde zijn soms zelfs steviger.”
Toch krijgt Svelta niet alleen vrouwen over de vloer. “De jonge generatie komt vaak als koppel shoppen”, zegt Orfa. “Mannen van de oudere generatie mannen blijven vaak nog buiten wachten, maar gelukkig is dat taboe bij mannen om een lingeriewinkel binnen te stappen wel grotendeels verdwenen. We vragen altijd om toch binnen te komen. Buiten is het toch niet zo gezellig, he.”
© Victoriano Moreno
Valentijn
In de kerstperiode of de dagen voor Valentijn wordt de winkel ook meer bezocht door mannen. “Soms hebben ze zelfs een beha in hun zak gestopt om zo de maat te kunnen tonen”, lacht Orfa. “Maar als hun partner klant is, staan haar afmetingen in ons systeem. Dat maakt het gemakkelijker kiezen.”
Om het vijftigjarig bestaan van de winkel in de kijker te zetten, organiseert Orfa verschillende activiteiten voor haar klanten. Een modeshow in het najaar, een voordracht over de geschiedenis van lingerie en een uitstap naar Van de Velde waar de lingerie wordt vervaardigd.
Maar ook de jaarlijkse opendeurdagen, nu van woensdag 29 maart tot en met dinsdag 4 april, vinden nog steeds plaats. “Ik heb 10.550 kaartjes met uitnodigingen verstuurd naar mijn klanten”, zegt Orfa. “Ja, in vijftig jaar hebben we een mooi klantenbestand opgebouwd.”
Hoofdpunten
Antwerps restaurant overspoeld door negatieve recensies na ‘Reuzegom-video’ van Acid, advocaat stelt YouTuber in gebreke
PORTRET. Acid, de immens populaire Youtuber die (niet voor het eerst) in opspraak komt
Zo reageert Acid op dreigementen van advocaten Reuzegommers: “Ik ga de freshest suit in de rechtszaal hebben”
“Waarom krijgen ze zo’n lichte straf?” Wij beantwoorden de vragen na heisa rond proces-Reuzegom