Onder meer deze Frans Pauwelslei bij de kerk in ‘s-Gravenwezel wordt een fietsstraat. — © JAA
17 kilometer fietsstraten op komst: borden en markeringen worden weldra verwacht
16,7 km. Die afstand aan fiets- en schoolstraten bakent de gemeente binnenkort af. Schepen van Olivier Verhulst (Open Vld) had de lengte van de veertien straten waar tweewielers dan voorrang krijgen op het autoverkeer. “Het had nog ambitieuzer gemogen. Dit lijkt op window dressing”, aldus Hans Hanssen (CD&V).
Jan Auman
Het schepencollege heeft op basis van een grootschalige bevraging via het inspraakplatform Schilde Schittert haar plan voor veilige fiets- en schoolstraten bijgestuurden finaal door de gemeente laten goedkeuren. “Uit de eerdere inzendingen bleek duidelijk dat de Schildenaar voorstander is van veilige schoolomgevingen en de implementatie van fietsstraten”, stelt schepen voor Mobiliteit Olivier Verhulst (Open Vld) vast.
Welke straten worden nu geheel of gedeeltelijk fietsstraten? Hoevedreef, Den Heuvel, Lijsterbeslaan, Hagedoornlaan, Oudaen, Turnhoutsebaan (ventweg), Termaelenlaan, Heidedreef, Kerkelei, Heidedreef, Pudebaan, Frans Pauwelslei en Kleinveldweg.
Olivier Verhulst: “Waarom die? Ze dragen bij aan een optimalisatie van de verkeerscirculatie”, aldus Verhulst. “Ze zijn een onderdeel van veel gebruikte fietsroutes naar school of het werk. Ze worden vaak gebruikt door recreatieve wandelaars en fietsers en/of ze dragen bij aan een veiligere verkeerssituatie aan de scholen.”
Hans Hanssen voert al lang ene kruistocht tegen het volgens hem te lichtzinnig opheffen van de zone 30 in de Schoolstraat, waar sindsdien 50 km per uur mag rijden. — © JAA
Schoolstraat
“Uiteraard zijn wij tevreden dat er uiteindelijk fietsstraten komen in de gemeente, maar van ons had het ambitieuzer gemogen”, maakte Hans Hanssen een kanttekening bij zijn goedkeuring. “Nu lijkt het op “window dressing. Schilde is de laatste gemeente die fietsstraten implementeert. In de buurgemeenten gebeurde dit al veel eerder. Dat sommige door bewoners voorgestelde straten niet zijn weerhouden als fietsstraat verbaast mij.”
Hanssen en ook Pieter-Jan Fraussen (Groen) haalden onder meer de Moerstraat en Eugeen Dierckxlaan aan als missing links. Maar volgens burgemeester Dirk Bauwens (N-VA) is dergelijke maatregel overbodig in de Moerstraat omdat er langs beide zijde van de straat vrijliggende fietspaden liggen.
Hans Hanssen vraagt tot slot nog een wijziging van het snelheidsregime in de Schoolstraat. “Dat men daar ooit zone 30 heeft gewijzigd naar 50 km per uur. getuigt van weinig visie op fietsbeleid. De redenering dat er geen zone 30 nodig omdat de school weg is, klopt niet, in Werf44 is er de muziekschool, evenementen en de wekelijkse markt, kortom veel inwoners gaan en komen al dan niet met de fiets.” (jaa)
Hoofdpunten
Afkeer tussen Gheysens en Mintjens doet Bosuildossier vastlopen: deze zes scenario’s kunnen nog oplossing bieden
ANTWERPEN LIVE. Volg hier het nieuws uit de stad Antwerpen
Bart De Wever over aanpak Paul Gheysens van het ‘Mintjens-probleem’: “Weet niet of het helpt om mensen te dwingen om akkoord te gaan”
STANDPUNT. Wat doet die lege tribune daar? Hoog tijd dat Mintjens zich soepeler opstelt als ze echt een hart heeft voor Antwerp