De tweede veerboot vaart niet meer vanaf 1 april. — © MARC HERREMANS - MEDIAHUIS
District vraagt behoud tweede veerboot en vraagt maatregelen om verbinding met Linkeroever te verbeteren
Het district Antwerpen vraagt het stadsbestuur om bij Vlaanderen te pleiten voor het behoud van de tweede veerboot over de Schelde. “De veerboot is net heel betrouwbaar, omdat die niet gevoelig is voor technische defecten”, stelt districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA). “Het verdwijnen van de tweede veerboot maakt de verbinding tussen Linkeroever en de rest van het district kwetsbaar.”
De tweede veerboot over de Schelde wordt op 1 april stopgezet. Dat betekent dat je om het half uur de oversteek kan maken, in plaats van om het kwartier. De extra veerboot was een tijdelijke maatregel tijdens de renovatie van de liften van de Voetgangerstunnel. Het kost de Vlaamse overheid 1,8 miljoen euro per jaar en dat geld is er niet (meer).
De Antwerpse districtsraad keurde maandagavond met ruime meerderheid een motie goed die het stadsbestuur vraagt om bij Vlaanderen te pleiten voor het behoud van die tweede veerboot. “De veerboot is net zeer betrouwbaar,” stelt districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA). “Hij is niet gevoelig voor technische defecten als kapotte roltrappen of problemen met het tramverkeer. We begrijpen niet dat men net dat aanbod wil inperken.”
De motie vraagt ook aandacht voor de kwaliteit van de andere verbindingen. Zo wil het district onder meer buslijn 36 zien terugkeren die onlangs werd afgeschaft door De Lijn. “Ook de toegankelijkheid van de premetrostations moet beter”, zegt districtsschepen Charlie Van Leuffel (N-VA). “Wie met een rolstoel, rollator of kinderwagen met het openbaar vervoer wil reizen raakt daar vaak nauwelijks, vanwege defecte roltrappen en liften of het gebrek daar aan, zoals in premetrostation Van Eeden.”
“Minister ontloopt verantwoordelijkheid”
Vlaams minister van Lydia Peeters (Open Vld) legde vorige week nog drie mogelijk pistes op tafel die de tweede veerboot kunnen redden. Al schuift ze daarvoor de rekening wel door. De minister kijkt naar de stad Antwerpen, de Antwerpse vervoerregioraad en Lantis om initiatief te nemen.
Bij Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) is weinig enthousiasme te bespeuren. Hij vindt dat zij haar verantwoordelijkheid ontloopt. “Na onze eerdere brief over het behoud van het tweede veer gaan we nu opnieuw een brief schrijven”, zegt Kennis. “We wijzen haar op haar verantwoordelijkheid. “Het is net de minister die het veer en de watermobiliteit rond Antwerpen naar zich toe had getrokken. Zij ging dit allemaal zelf regelen. Ik hoop dat nu het gezond verstand zal zegevieren. De huidige frequente van het veer moet behouden blijven.”
Hoofdpunten
“Waarom krijgen ze zo’n lichte straf?” Wij beantwoorden de vragen na heisa rond proces-Reuzegom
CD&V-voorzitter Mahdi neemt het in Tiktok-video op voor Acid, Peter De Roover verbijsterd: “Ik kan dit niet geloven”
Antwerps restaurant overspoeld door negatieve recensies na ‘Reuzegom-video’ van Acid, advocaat stelt YouTuber in gebreke
Van Quickenborne na Reuzegom-filmpje van influencer Acid: “Laat je niet laten verleiden tot Tiktok-justitie”
MEER OVER Mobiliteit Antwerpen
Missing link op fietsostrade F14 wordt aangelegd en is bruikbaar tegen begin zomervakantie
Drabstraat gedurende een maand onderbroken voor de aanleg van een verkeersplateau
Zelfstandige ondernemers bezorgd over nieuw parkeerbeleid van de stad
Plots rijden we richting ‘Liège’ in plaats van ‘Luik’ op snelweg: “Geen sprake van een vergissing”