© RTV
CD&V stelt voor om op stukje Mechelse vesten opnieuw tweerichtingsverkeer in te voeren: “Dit moet Battel ontlasten”
Oppositiepartij CD&V stelt voor om op een stukje van de vesten in Mechelen opnieuw tweerichtingsverkeer in te voeren: het gedeelte van de Olivetenvest en de Guido Gezellelaan. “Zo zorgen we voor minder sluipverkeer via Battel.”
Het eenrichtingsverkeer op de vesten (R12) in Mechelen zorgt al maanden voor gemor. Eind vorig jaar opperden de christendemocraten al eens om tweerichtingsverkeer te behouden op de Zwartzustersvest, maar dat voorstel veegde mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+) van tafel.
Op de gemeenteraad van maandag zet CD&V het stukje vesten tussen het kruispunt van de Battelsesteenweg en het kruispunt van McDonald’s op de agenda. “Door dat opnieuw tweerichtingsverkeer te maken, zorgen we voor minder sluipverkeer via Battel en ontlasten we Battel. Dit is een voorstel van de bewoners. Als het stadsbestuur participatie serieus neemt, moet het dit ernstig overwegen”, vertelt Stefaan Deleus, fractieleider van CD&V.
Veel meer verkeer
Vooral tijdens de spits staan er op de Battelsesteenweg files om op de E19 te geraken. “Lokale burgerinitiatieven zoals Battels Geraas kaartten al aan dat het vestenproject ervoor zorgt dat er veel meer verkeer via Battel moet passeren”, zegt gemeenteraadslid Zohra Hadnan (CD&V). Dat autoverkeer vanuit de binnenstad liep vroeger via de Guido Gezellelaan en de N16. Recent protesteerden actiecomités nog tegen de files.
Gemeenteraadsleden Karl Lauwers en Stefaan Deleus op de Olivetenvest. — © CD&V Mechelen
“We kijken met een open blik naar de Nieuwe Vesten. Er zijn positieve punten zoals meer ruimte om te fietsen, maar je moet ook durven bijsturen wanneer de plannen niet werken”, stelt Deleus. Daarom pleit zijn partij ervoor om op de Guido Gezellelaan opnieuw tweerichtingsverkeer in te voeren. Ze geeft aan dat ze dit net als de burgerinitiatieven een betere oplossing vindt zolang de ontknoping niet gerealiseerd is.
Vertrouwen
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad organiseren verkeerstellingen om het effect van de nieuwe vesten in kaart te brengen.
“We kunnen de impact van de Nieuwe Vesten op de Battelsesteenweg en Battel niet langer negeren. Het stadsbestuur vraagt geduld, maar dit ondermijnt het vertrouwen van de Battelaars in de vesten. Zelfs ex-schepen Koen Anciaux vertelde in zijn afscheidsinterview dat de flessenhals in Battel nog moest worden aangepakt”, zegt gemeenteraadslid Karl Lauwers (CD&V).
We hebben Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit, om een reactie gevraagd. Haar visie lees je in de link hieronder.
Hoofdpunten
Björn Soenens over zijn longkanker, en kankervrij zijn: “Ik had het aangekund als dit het einde was geweest, maar ik ga mijn tweede kans met beide handen grijpen”
Antwerpen stuwt filezwaarte in Vlaanderen omhoog: Ring domineert top tien van drukste punten in 2022
De kogel is door de kerk! Remco Evenepoel herbegint in Ronde van Zwitserland: “Perfecte wedstrijd om opnieuw te beginnen”
Thuis-actrice Ann Pira: “Nancy is in alles het tegenovergestelde van wie ik in het echte leven ben”
MEER OVER Mobiliteit Mechelen
Wegens defecte lift in Mechels station haalt NMBS rolstoelgebruikers met taxi op: “En dus even geen lijdensweg met lange IJ”
Rondetafelgesprek met inwoners en experten levert concrete maatregelen op om schoolomgeving Dijkstein veiliger te maken
Inwoners buurt Oude Kasteellaan uiten ongenoegen op gemeenteraad over verdwijnen van knip: “Een plan bedisseld door enkele heren aan hoek van toog”
Paviljoenen op plaats van commiezenhuizen tonen verleden en toekomst van Mechelse vesten: “Ruimte teruggeven aan Mechelaars”