Red Bull RB19 — © Red Bull Racing
In deze wagen moet Max Verstappen opnieuw F1-kampioen worden (maar Red Bull maakt concurrentie nog niet veel wijzer)
In New York heeft het Red Bull F1 team haar zogenaamde ‘season launch’ gehouden. Daarbij werd de livery van de nieuwe F1-bolide voor het F1-seizoen 2023 onthuld en werd ook een samenwerking met Ford als motorleverancier bevestigd vanaf 2026. Op de daadwerkelijke ‘F1-bolide 2023’ blijft het wachten want er was vooral sprake van een ‘livery launch’ en teamvoorstelling.
Wat het team betreft kiest Red Bull al enige tijd voor standvastigheid. Net als vorig jaar vormen Max Verstappen en de Mexicaan Sergio Perez het rijdersduo. Na twee wereldtitels op rij voor Max Verstappen zal de Nederlander ook komend seizoen ongetwijfeld het speerpunt in de titelstrijd vormen.
Red Bull sloot het voorbije seizoen met een indrukwekkende voorsprong af maar dit jaar krijgt de concurrentie een nieuwe kans om Red Bull bij te benen. Daarbij worden ze geholpen door de beperkingen die Red Bull opgelegd krijgt in de windtunnel, een straf die het team opgelegd kreeg voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021.
Red Bull beperkte zich in New York tot een zogenaamde ‘livery launch’ waarbij we niet de echte Red Bull RB19 F1-bolide te zien kregen maar een ‘dummy’ met de nieuwe livery. Bedoeling is uiteraard om de concurrentie nog niet te veel nieuwe ontwikkelingen op de wagen te laten zien. De bolide waarin Max Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez daadwerkelijk gaan rijden, zal nog flink verschillen van het model dat nu tentoon wordt gesteldDe auto is voor het grote publiek voor de eerste keer ’echt’ te zien tijdens de testdagen in Bahrein, van 23 tot en met 25 februari. Op dezelfde plek begint het Formule 1-seizoen op 5 maart met de eerste Grand Prix.
Terugkeer van Ford
Ford is na Audi het tweede ’nieuwe’ automerk dat in 2026 de koningsklasse van de autosport instapt. Dan begint een nieuw tijdperk in de sport, met motoren met meer elektrisch vermogen en duurzame brandstof.
Red Bull leek aanvankelijk in zee te gaan met Porsche, maar die deal ketste af. Nu wordt dus een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse Ford. Red Bull heeft zelf in het Engelse Milton Keynes ook al een hele motorenafdeling opgetuigd, Red Bull Powertrains, en zal voor de eerste keer in de historie van de renstal zelf de krachtbron ontwikkelen. Een partnerschap met, in dit geval, Ford geeft het topteam ook zeker een financiële impuls. Daarnaast zal Ford ook technische input geven, zeker wat het hybride deel van de krachtbron betreft. Tot en met 2025 maken Red Bull en zusterteam AlphaTauri nog gebruik van de motoren van Honda.
De laatste keer dat Ford in de Formule 1 actief was, was in 2004 met Jaguar Racing. Het team werd daarna verkocht aan Red Bull. “Dit is het begin van een nieuw en spannend hoofdstuk voor Ford Motorsport”, stelt bestuursvoorzitter Bill Ford. “Ford keert nu terug naar de koningsklasse van de autosport en brengt onze traditie van innovatie, duurzaamheid en elektrificatie naar één van de grootste platformen van de wereld.”
(F1journaal.be)
Hoofdpunten
Kevin De Bruyne is de nieuwe kapitein van de Rode Duivels: “Trots om aanvoerder te zijn van ons land”
“Ik ben klaar, maar Romelu blijft de nummer één”: Loïs Openda meer dan ooit Batshuayi voorbij in de pikorde bij de Rode Duivels
Alle ogen gericht op Big Rom: Lukaku scoorde meer voor Rode Duivels dan rest van selectie samen
België heeft de jongste bondscoach van Europa: “Leeftijd is nooit een issue geweest bij aanstelling Tedesco”
MEER OVER Formule 1
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zwaar onder de indruk van Red Bull: “Snelste auto die ik ooit heb gezien”
“Ik zei het vorige keer al en zeg het nu weer, ik doe het niet”: hoe de vete tussen ploegmaats Max Verstappen en Sergio Perez ontaardde
Beelden tonen hoe Max én Jos Verstappen rivaliteit met F1-teamgenoot Sergio Pérez op de spits drijven
Verstappen gunt Pérez niks (en dus blijft hij WK-leider): drie conclusies na de tweede GP