OVERZICHT. Twee maanden na Antwerpse cyberaanval: wat werkt wel en wat niet?

Antwerpen -

Steeds meer digitale dienstverlening van de stad Antwerpen is bijna twee maanden na de cyberaanval weer bereikbaar. Alleen moet de Antwerpenaar rekening houden met lange wachttijden. Een aantal zaken is nog steeds niet mogelijk. Een overzicht van wat is hersteld en wat nog niet.

  Sacha Van Wiele

LOKETTEN

© Jan Van der Perre

Wat werkt wel?

  • Meeste e-formulieren via het e-loket.
  • Afspraak maken met stadsloket, ook de zelfbedieningsloketten zijn beschikbaar.
  • Digitaal aanmelden van een adreswijziging.
  • Attesten, aktes en uittreksels aanvragen via het smartloket.
  • Persoonlijke documenten gratis, makkelijk en veilig afdrukken aan de 32 zelfbedieningsloketten.
  • Reispassen aanvragen en afhalen.
  • Rijbewijzen aanvragen en afhalen (ook internationaal).
  • Identiteitskaart (Eid) /Kidsid Belg aanvragen.
  • Verblijfskaart (Evk) aanvragen.
  • Gewone verlengingen: Eid/Kidsid/EvK afhalen.
  • Aangifte geboorte.
  • Erkenning, huwelijk, overlijden, verlies of diefstal persoonlijke documenten, spoedprocedures.
  • Adres wijzigen op identiteitskaart.
  • Tenlasteneming.
  • PIN- en PUK-code wijzigen.
  • Nationaliteitsaanvragen.
  • Kids ID niet-Belg.
  • Dienstverlening loket migratie.

Wat werkt niet?

  • Uitreiken en verwerken van parkeervergunning.
  • Toelating of dagpas kopen voor lage-emissiezone.
  • Administratieve verwerking voor een buurtparking of -fietsenstalling.

STEDELIJKE KINDEROPVANG

© Belga

Wat werkt wel?

  • Mijn kinderopvang. Het online portaal voor ouders met een kind bij de stedelijke kinderopvang, werkt weer. Ouders ontvangen wel nog geen facturen.

Wat werkt niet?

  • Kinderopvangzoeker: geen statusupdates of berichten via e-mail.

WONEN EN BOUWEN

Wat werkt wel?

  • Tijdelijke signalisatie en parkeerverbodsborden aanvragen.
  • Verwerking omgevingsvergunningsaanvragen, maar er is vertraging. Dit is ook zo voor de verwerking van aanvragen voor vastgoedinformatie, nodig bij de verkoop van een pand.

AFVAL EN RECYCLAGE

© Peter Gevers

Wat werkt wel?

  • Online melden van onder meer sluikstort, graffiti en schade aan straten.
  • De digitale ophaalkalender.
  • Afvalsticker aanvragen.
  • Afspraken maken voor grofhuisvuilophaling kan telefonisch via het stedelijk contactcenter.

Wat werkt niet?

  • Opladen van sorteerpas. Mensen kunnen wel onder nul gaan.
  • Afspraak maken voor recyclagepark. Bezoek kan zonder afspraak..

CULTUUR EN SPORT

Wat werkt wel?

  • In de musea kunnen tickets met Bancontact of cash worden betaald en kunnen online tickets worden besteld.
  • A-kaartpunten verzilveren.
  • In de culturele centra met cash, via Bancontact of overschrijving betalen.
  • Aanvragen van evenementen, manifestaties, film- en foto-opnames en evenementen-terrassen.
  • Feestmateriaal aanvragen verloopt nog via een tijdelijk formulier.

Wat werkt niet?

  • FelixArchief: leeszaal is gesloten, geen reservaties en opzoekingen in digitale en fysieke archiefstukken.
  • Online ticketverkoop cultuurcentra, behalve voor voorstellingen van Arenberg en OLT Rivierenhof.
  • Sportfaciliteiten reserveren, zoals een sporthal.
  • Sportmateriaal reserveren.
  • Erkenning aanvragen als sportclub.

BIBLIOTHEKEN

© RR

Wat werkt wel?

  • In de bibliotheken werken de zelfuitleentoestellen. Materialen kunnen worden ontleend aan de balie. Via mijnbibliotheek.be, de zelfuitleentoestellen of aan de balie kunnen klanten bibmaterialen verlengen.

Wat werkt niet?

  • Betalen van bibsaldo kan aan slechts één kassa en niet aan de automaten.

ANDERE DIENSTVERLENING

Wat werkt wel?

  • Bellen of mailen met vragen over de stedelijke dienstverlening. De wachttijden en antwoordtermijnen kunnen wel oplopen.
  • Website Antwerpen.be raadplegen, inclusief de zoekbalk en het navigatiemenu.
  • Ombudsvrouw is bereikbaar.
  • Vacatures en solliciteren via job.antwerpen.be.

Wat werkt niet?

  • Aanmaken of vervangen van A-kaart
  • Vragen voor opzoekingen van graflocaties.
  • Factureren van begraafplaatskosten.
  • Startinfo artikel 60-medewerkers werkt nog niet.
  • Factuur@antwerpen.be en vorderingsstaten@antwerpen.be.
  • De leveranciersboekhouding kan momenteel geen aanmaningen behandelen vermits het boekhoudprogramma nog buiten dienst is.
  • Aanvragen van tolken en vertaalopdrachten.
  • Reserveren zaal in EcoHuis Antwerpen.
  • Onderwijsdatabank is niet toegankelijk.
  • Aanmeldingsformulier voor vrijwilligerswerk.
  • Taxicheques.

LEES OOK. Burgemeester Bart De Wever (N-VA) over schade cyberaanval: “We weten dat dit een ernstige financiële impact heeft, maar getallen zijn momenteel nog voorbarig”

Schepen Erica Caluwaerts (Open Vld): “Grootste hinder voor Antwerpenaar is weggewerkt”

Schepen Erica Caluwaerts.© Jan Van der Perre

Het Antwerpse stadsbestuur beloofde eind december dat tegen eind januari de hinder door de cyberaanval voor de Antwerpenaar zoveel mogelijk zou zijn weggewerkt. “Dat is ons gelukt”, zegt Erica Caluwaerts (Open Vld), schepen van Digitalisering. “Er wordt elke dag volop gewerkt om de laatste problemen weg te werken. Het is moeilijk om daar een timing op te plakken. Het is nog steeds ons uitgangspunt om tegen de zomer de achterliggende problemen met een reeks digitale toepassingen te hebben weggewerkt.”

Stad Antwerpen werkte de voorbije weken om de digitale werkomgeving van de personeelsleden te beveiligen en snel een aantal belangrijke zaken te realiseren. “De laptops van het personeel werden gecleand en verder beveiligd”, zegt de schepen.

“De versnelde verdere uitrol van de cyberveiligheidsprogramma is de volgende maanden en jaren een absolute prioriteit. Zo worden stadsmedewerkers verder gesensibiliseerd over cyberveiligheid en de gevaren van phishing. Kwetsbaarheden kunnen evenwel nooit volledig worden uitgesloten, al worden risico’s maximaal ingeperkt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Cyberaanval